Haber: N. Nuri Yavuz
Programın ‘Yaşanabilir Şehirler, Sürdürülebilir Çevre’ başlıklı bölümünün ‘Kentsel Altyapı’ alt başlığında ‘Çevreci ulaşım modları geliştirilecek ve kent içi ulaşımda motorsuz ulaşım türleri özendirilecektir’ politikası benimsendi. Bu politika kapsamında bisiklet kullanımına yönelik 3 tedbir belirlendi. Buna göre ‘Bisiklet kullanımını teşvik etmek amacıyla yasal ve finansal destek mekanizmaları hayata geçirilecek’ ve bu tedbiri uygulamada Çevre, Şehircilik ve iklim Değişikliği Bakanlığı ile Yerel Yönetimler sorumlu olacak. Tedbir bağlamında ‘Bisiklet Yolları Yönetmeliği’ çerçevesinde 1.000 (bin) km uzunluğunda kent içi bisiklet yolu projesine finansman desteği sağlanacak.
Yeni bisiklet yoluna teşvik
Aynı politika kapsamında ‘Bisiklet yolu master planı ve uygulama planı hazırlanacak, bu kapsamda yeni bisiklet yolları yapılacaktır’ kararı verildi. Bu tedbirde de bakanlık ve yerel idareler sorumlu olacak. Bu noktada; 1.700 km uzunluğundaki Birinci Etap Bisiklet Yolları Uygulama Planı yayınlanacak, Belediyelerden gelecek talepler doğrultusunda yeni bisiklet yolları yapılmasına yönelik destek sağlanacak.
Bisiklet paylaşım projeleri
Söz konusu politika kapsamında belirlenen bir başka tedbir ise ‘Bisiklet paylaşım sistemleri kurulması’dır. Burada da Bakanlık ile belediyeler sorumlu olacak. Belediyelerden gelecek talepler doğrultusunda bisiklet paylaşım projeleri hayata geçirilecek.
Politika ile hedeflenen
Mezkûr politika kapsamında uygulanacak tedbirlerin hayata geçirilmesiyle 2021 yılında 2,100 km olan Bisiklet Yolu Uzunluğu’nun 2022’de 3,100 km’ye ulaşması hedefleniyor.
Çevre dostu sokaklar
Bahsi geçen politika kapsamında ayrıca ‘Kent merkezlerinde tarihi ve kültürel cazibe noktaları ile alışveriş bölgelerinde motorlu taşıtlardan arındırılmış yaya bölgeleri oluşturulacaktır’ tedbiri belirlendi. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile belediyelerin sorumluluğundaki tedbir bağlamında ‘Çevre Dostu Sokak Projesi kapsamında toplam 12 km uzunluğundaki alan motorlu taşıtlardan arındırılmış bölge olarak hayata geçirilmesi’ planlandı.
Çevre bilincini artırma
Öte yandan Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda yer alan tedbir kapsamında Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Bilkent Üniversitesi iş birliğinde “Türkiye Yerleşimler Arası Ulaşım ve Turizm Bisiklet Yolu Ağı Master Planı” hazırlandı. Planda ‘TC. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tüm dünyada gelişen çevre bilinci ve sürdürülebilirlik hedeflerine erişmek ve uluslararası anlaşmalarla yükümlendiğimiz sorumlulukları yerine getirmek amacıyla çevre dostu bisiklet ulaşımının tüm kentlerimizde ve yerleşim dışı alanlarda yaygınlaşması için projeler geliştirmekte ve önlemler almaktadır’ denildi. Planın ‘özellikle yerleşim alanları dışında, ağırlıkla belediyelerin yetki ve sorumluluğu dışındaki alanlarda çeşitli amaçlarla yapılan yolculuklarda bisikletin daha güvenli, ucuz ve sürdürülebilir bir ulaşım biçimi olarak geliştirilmesi için’ hazırlandığı belirtildi.
Nilespit planda yer aldı
Plandaki ‘Kentlerimizde Bisiklet Paylaşım Sistemleri’ başlıklı bölümde Nilüfer Belediyesi’nin Nilespit uygulaması yer aldı. Planda Nilespit’ın 2015 yılında uygulamaya alındığı, 21 istasyonu olduğu 278 park yeri bulunduğu ve 187 bisikletin kullanıma sunulduğu bilgileri paylaşıldı. Planda yer alan sıralamaya göre Bursa, paylaşımlı bisiklet sayısında 8’inci oldu. Nilüfer’de paylaşımlı bisiklet başına ortalama 2 bin kişi düştüğü belirtildi.
Bursa, Anadolu Koridoru’nda
Ayrıca Türkiye Bisiklet Yolu Ağı Master Planı ‘Anadolu Koridoru’ ve ‘Kıyı Koridoru’ şeklinde iki farklı başlıkta hazırlandı. Bursa, Anadolu Koridoru planında yer aldı.
Plan ile motorlu taşıtlardan kaynaklanan hava kirliliği ve gürültü gibi olumsuz etkilerin azaltılması, beden ve ruh sağlığının korunması, yaşam kalitesinin arttırılması ve daha sağlıklı ve yaşanabilir çevreler oluşturulması için bisiklet kullanımının yaygınlaştırılması hedefleniyor.
Kenti içi yollarla bütünleşecek
Türkiye Bisiklet Yol Ağı, bisiklet turizmi için Avrupa ülkelerini birbirine bağlayan Avrupa Bisiklet Ağının (EuroVelo) bir parçası olarak ülkemiz geneline yayılacak güzergâhlarla tarihi, turistik, kültürel ve doğal alanlara, ören yerlerine bisikletle erişimi sağlayacak ve kent içi bisiklet yolları ile bütünleşecek bir bisiklet altyapısı olması planlanıyor.
İki ana koridor
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından belirlenen koridorlarda sürdürülen ön çalışma kapsamında 1. Aşama Batı ve Güney koridorları olarak belirtilen koridorlar “Anadolu Koridoru”, Ege ve Marmara kıyıları boyunca yer alan koridorlar da “Kıyı Koridoru” olarak adlandırıldı.
Anadolu ve Kıyı Koridorları içeren yaklaşık 3.000 km’lik bisiklet ağı, Başkent Ankara’dan başlayarak Kayseri, Konya, Nevşehir, Bursa gibi Anadolu kentleri ve Edirne, İzmit, İzmir, Muğla, Antalya gibi kıyı kentlerini kapsayacak. Planlanan bisiklet ağının daha sonra genişletilerek 6.000 kilometre uzunluğa ulaşması, Avrupa Bisiklet (EuroVelo) Ağı ile bütünleştirilmesi ve tüm ülkeyi kapsamak üzere genişletilmesi planlanıyor.
Bisiklet turizminin teşviki
Proje ile bisiklet kullanımının özendirilmesi, bisikletin ulaşım aracı olarak kullanılması için farkındalık yaratılması, bisiklet ağının farklı bisiklet kullanıcı türlerini kapsayacak biçimde planlanması, yurt içinde de bisiklet turizminin teşvik edilmesi ve tüm bunları sağlayacak şekilde tanıtım faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi amaçlanıyor.
Anadolu koridorunda; Ankara-Eskişehir-Bilecik-Bursa, Ankara-İznik-Sakarya, Ankara-Kulu-Konya, Konya-Aksaray-Kapadokya, Ankara-Aksaray-Kapadokya güzergâhları olmak üzere 5 güzergâh tanımlandı. Bursa hattının yer aldığı iki güzergâha ait analizlere yer verildi.
ANKARA-İZNİK-SAKARYA GÜZERGÂHI ANALİZİ
Ankara-İznik-Sakarya güzergâhı analizlerine Sakarya kentinden başlandı ve yapılan arazi çalışmaları sonucunda bu güzergâhın önce Sakarya’nın batısındaki İzmit kentine, sonrasında İznik ilçesine ve oradan doğuya yönde ilerleyerek; Taraklı, Nallıhan, Beypazarı ve Ayaş İlçelerini takiben Ankara’ya ulaşmasına karar verildi. Saçaklanma güzergâhları hariç Ankara İznik Sakarya güzergâhının uzunluğu 457 km’dir.
Bisiklet yolu ağı güzergâhı
Planda söz konusu güzergâh şu şekilde tarif edildi: Sakarya kentinden çıktıktan sonra Sakarya’nın güney batısındaki Sapanca İlçesine ulaşır. Burada Sapanca Gölünün güneyindeki E80 (O24) karayoluna paralel Sahil Caddesini takip eder. Daha sonra E-80’nin güneyine iner ve Çiftlik Caddesini izleyerek E24 karayoluna bağlanır ve Maşukiye’ye kadar bu yolda devam eder. Maşukiye’den sonra Milli Egemenlik Caddesini takip ederek Körfez mahallesine ulaşır. Buradan güneybatıya yönelerek Kuzgundere ve sonrasında İzmit Caddesi’ni takip ederek Kocaeli’nin Şirinsulhiye, Nusretiye Mahalleleri’nden geçer. Daha sonra, İzmit Caddesi’nden Cumhuriyet Caddesi’ne ayrılarak Balaban mahallesine girer. Buradan sonra Topkapı Caddesi’ni takiben Selçuklu Mahallesine devam eder. Selçuklu’dan sonra Kuzey batı yönünde ilerleyen Eski İzmit Yolu, Karamürsel; Hoca Ahmet Yesevi Caddeleri’ni takip ettikten sonra D130 (E881) karayolunu kuzey yönünde hemzemin geçitle geçerek Başiskele’ye ulaşır.
Bisiklet güzergâhı körfezin güneyindeki Liman Caddesini takip eder ve hem zemin geçitle tekrar D130 (E881) karayolunu güney yönünde kestikten sonra Hürriyet, Vatan ve Başöğretmen Caddeleri’ni takip eder. Sonrasında Nene Hatun Caddesi’ni kullanarak kuzeye doğru yönelir ve tekrar D130 (E881) karayolunu hem zemin kavşakla geçer. Batı yönünde ara sokaklardan ilerleyerek Andan Menderes Bulvarı ve Mareşal Fevzi Çakmak Caddesi’ni takip ederek Gölcük İlçe merkezinin kuzeyinden geçer ve Değirmendere Sahile ulaşır. Sahi boyunca Yüzbaşılar, Muammer Aksoy, Faruk Demirer Caddelerini takip eder. Faruk Demirer Caddesi sonunda hem zemin geçidi kullanarak D130 (E881) karayolunu güney yönünde keser. Hüseyin Yüksel Caddesi’ndeki düşük yoğunluklu kentsel alanlardan sonra Cumhuriyet Caddesi ile tamamen kırsal alanda devam eder.
Kırsal kesimde Gölcük ve Değirmendere’nin güneyinden ilerler ve Eskiköy Caddesini takip ederek Karapınar Köyü’ne ulaşır. Karapınar Köyü’nden sonra D595 karayolunu takip ederek güney yönünde ilerler ve sırasıyla Karaahmetli, Hayriye, Valideköprü, Gazi Osman Paşa, Fevzi Çakmak, Bayındır Mahallerine ve İznik Gölü kıyısında yer alan Boyalıca Mahallesine ulaşır.
İznik’ten karayolu ile Kaynarca’ya
Bisiklet güzergâhı Boyalıca’dan sonra doğu yönünde devam ederken tercihe göre bisikletliler batı yönde Orhan Gazi’ye doğru ilerleyerek İznik Gölü çevresi saçaklanma hattını takip ederek gölün güneyinden İznik İlçe merkezine ulaşabilirler. Sakarya-İznik-Ankara Güzergâhı; Boyalıca’dan sonra doğu yönünde D595 karayolunu takip edilerek Çakırcalı Mahallesini geçer ve İznik İlçe merkezine ulaşır. İznik Merkezden sonra D150 karayolunu takip ederek sırasıyla Kaynarca, Çerkeşli ve Mekece mahallelerine ulaşır. Mekece’den sonra yerleşmenin güneyindeki D650 karayolu köprüsünün altından geçerek Sakarya Irmak’ının güneyinde kalan Geyve-Osmaneli yolunu takip eder ve Geyve’ye ulaşır. Geyve İlçe merkezinden sonra öneri bisiklet yolu güneydoğu yönünde D150 karayolu izler ve Taraklı İlçe merkezine ulaşır.
Geyve-Taraklı arasında yol ilçeler arası sakin bir satıhta iler. Bu yol kesiminin ortalarına doğru önce bir tırmanış; ardından iniş yer almaktadır. Güzergâh üzerinde birçok manzara noktası bulunmaktadır. Güzergâh daha sonra yol orman içinde ilerler ve sonrasında genel olarak daha virajlı ve kesim düşük seviyede eğime sahip kesim ile Taraklı İlçesi’ne ulaşır. Güzergâhın bu kesiminde küçük kısal yerleşmeler bulunmaktadır. Bu köylerden en büyüğü olan Hacıyakup’ta sağlık evi de bulunmaktadır.
Güzergâh incelemeleri yapılırken Bozüyük ile Adapazarı arasında en kısa bağlantıyı sağlayan Bozüyük-Bilecek-Osmaneli-Geyve-Adapazarı yolu D650 incelenmiştir. Sakarya’nın oluşturduğu dar bir vadiden hem D650 karayolu hem de hızlı tren hattı geçmektedir. D650 karayolunun bu kesiminde trafik çok hızlı ve trafik hacmi de çok yüksektir. Bu nedenle bisiklet yolunun başka güzergâhlar izlemesi yönünde karar alınarak ve alternatif güzergâhlar oluşturulmuştur. Bozüyük-Bilecek-Geyve-Sakarya arasında tren ve otobüs alternatifleri de mevcuttur. Güzergâh üzerinde seyahat eden bisikletliler bu alternatifleri değerlendirerek motorlu taşıt hızlarının yüksek ve trafiğin yoğun olduğu bu bölümü geçebilirler.
Bisiklet güzergâhı Taraklı İlçesi sonrasında D160 karayolunu takiben Göynük İlçesi’ne ulaşılır. Burada ana güzergâhtan ayrılan Bolu Saçaklanma Güzergâhı kuzeydoğu yönünde D160 ve D140 karayollarını takip ederek Mudurnu İlçesi’nden geçer ve Bolu merkeze ulaşır. Ana güzergâh ise Göynük’ten sonra D170 ve sonrasında D140 karayollarını kullanarak Nallıhan, Beypazarı ve Ayaş İlçelerini geçerek Ankara merkez ilçesi Sincan’a ulaşarak güzergâh tamamlanır.
****
ANKARA-ESKİŞEHİR-BİLECİK-BURSA GÜZERGÂHI ANALİZİ
Ankara-Eskişehir-Bilecik-Bursa bisiklet güzergâhı analizlerine Bursa kentinden başlandı ve yapılan arazi çalışmaları sonucunda bu güzergâhın batıdan doğuya doğru aşağıdaki karayolu kesimlerini takip ederek ilerlemesine karar verildi. Saçaklanma güzergâhları hariç Ankara-Eskişehir-Bilecik-Bursa bisiklet güzergâhı 476 km. uzunluğundadır.
Bisiklet yolu ağı güzergâhı
Planda söz konusu güzergâh ‘Bursa hattı’ şu şekilde tarif edildi: Bursa Kestel İlçesi’ndeki Uludağ Caddesi’nden başlayan bisiklet güzergâhı güney doğu yönünde ilerleyerek Aksu, Şükraniye, Yeniceköy, Cerrah ve Çeltikçi Köylerinden geçerek İnegöl İlçe merkezine ulaşır. İnegöl’den D595 karayolunu takip ederek kuzeydoğu yönünde ilerler ve Bursa’nın Yenişehir İlçesine ulaşır. Ayrıca Yenişehir’den D595 karayolunu kuzey yönde takip ederek saçaklanma güzergâhı ile Ankara-İznik-Sakarya güzergâhına bağlanılabilir.
Bisiklet güzergâhı Yenişehir’den sonra D160 karayolunu takip ederek Bilecik kent merkezine ve sonrasında D160 karayolunu takip ederek kuzeydoğu yönüne çıkar ve Vezirhan’a ulaşır. Burada D650 karayolunu hemzemin geçitle ve Ankara-İstanbul Demiryolunu karayolu köprüsü ile geçer.
Uludağ’ın köylerinden geçecek
Sakarya Vadisini aşan bisiklet güzergâhı Gölpazarı İlçesi’ni geçerek Taraklı İlçesine bağlanır. Bursa-Yeniceköy kesiminde Uludağ’ın kuzey yamaçlarındaki köy yollarından ilerleyen güzergâh üzerinde birçok köy bulunmaktadır. Güzergâhın bu kesimi bisikletlilere yemyeşil bir coğrafyada sürüş imkânı sunar. Ayrıca üzerinde bulunan irili ufaklı göletler ile çok sayıda manzara ve seyir noktası noktasını barındırmaktadır. Köy yolu niteliğindeki 6 metrelik bir yoldan ilerleyen güzergâhın bu bölümünde motorlu taşıt trafiği hacmi çok düşüktür. Güzergâh boyunca eşsiz bir Uludağ manzarası izlenebilmektedir.
İnegöl bisiklet kullanımına elverişli
Yeniceköy ve Cerrah köylerini geçtikten sonra bisiklet yolu büyük bir ilçe merkezi olan İnegöl’e ulaşmaktadır. İnegöl İlçe merkezi birçok konaklama tesisine ve canlı bir çarşıya sahiptir. Sanayi faaliyetleri ile öne çıkan İnegöl, geleneksel kent dokusunu koruyamamıştır. İnegöl ovanın merkezinde yer alması nedeniyle çok düşük seviyede eğime sahip bir arazi yapısı vardır. Bu nedenle bisikletle ulaşıma oldukça elverişlidir ve ilçe merkezinde bisikletin ulaşım aracı olarak yoğun olarak kullanıldığı gözlemlenmiştir.
İnegöl-Yenişehir arasında yol düşük seviyede eğime sahip bir satıhta ilerlemektedir. İlçeler arası düşük yoğunluklu İnegöl-Yenişehir yolu ortalarında tırmanış sonra da iniş bulunmaktadır. Boğazköy Barajı doğusundan ilerleyen yolda birçok manzara noktası yer alır. Boğazköy’ü geçtikten sonra yol Göksu Çayı’nın sağından tarlalar arasında Yenişehir İlçe merkezine doğru ilerlemektedir. Bu yol kesiminde neredeyse eğimsiz bir coğrafyada ilerleyen güzergâh üzerinde çok az viraj bulunmaktadır.
Yenişehir kent dokusu korunmuş
Yenişehir ilçesinde birçok konaklama tesisi ve canlı bir merkezi bulunmaktadır. Yenişehir geleneksel kent dokusunun bir bölümünü koruyabilmiştir. İlçe merkezi oldukça engebesiz olduğu için ilçe içi bisiklet kullanımına elverişlidir ve bu nedenle ilçede bisikletli kullanımı oldukça yaygındır.
Güzergâh, Yenişehir-Bilecik arasında düşük yoğunluklu karayolundan ilerlemektedir. Köprühisar’da Göksu Çayı’nı geçen yol İncirli Köyü sonrası ormanlık alana girmektedir. Virajlı bir tırmanış sonrası güzergâh, bir plato boyunca ilerleyip; Gökpınar Köyü sonrasında Bilecik’e doğru inişe geçmektedir. Yol üzerinde birçok manzara noktası bulunmaktadır. Düşük yoğunluklu yol, tarlalar ve orman dokusu içinden ilerleyerek Bilecik’e ulaşmaktadır.
Bilecik kent merkezi konaklama tesisleri ve canlı bir ticaret alanına sahiptir. Bilecik merkezi oldukça engebeli bir arazide yer almaktadır. Dar bir vadinin biraz genişlediği bir noktada vadi yamaçlarına yerleşmiş olan Bilecik, geleneksel kent dokusunun bir bölümünü koruyabilmiştir.
Bisiklet güzergâhı Bilecik’ten sonra kent merkezinin güneydoğusunda yer alan Söğüt yolunu izleyerek Zemzemiye köyünü geçer ve D200 (E90) karayoluna bağlanır. Burada ana güzergâhtan ayrılarak batı yönünde D200 karayoluna paralel olarak ilerleyip Bozüyük kent merkezine bağlanan saçaklanma güzergâhı kullanılabilir. Ana hat ise D200 karayolunu doğu yönünde takip ederek Eskişehir kent merkezine ve sonrasında Sivrihisar kent merkezine ulaşır. Güzergâh Eskişehir’den sonra D200 karayoluna paralel ilerlerken Mahmudiye kavşağından güneye yönelip Frig Vadisi saçaklanma güzerhgahı takip edilebilir. Frig Vadisi Saçaklanması ile Seyitgazi İlçe Merkezi, Cevizli, Bardakçı, Gökçekuyu, Yazılı, Yapıldak, Kümbete doğru gidilebilir. Yazılı’dan kuzeye doğru ilerleyerek Çukurca ve Şükranlı Köyleri üzerinden tekrar Seyitgazi’ye dönülerek saçaklanma güzergâhı tamamlanır.
Bilecik sonrası yol inişli çıkışlı bir şekilde Yeniköy’e kadar devam etmektedir. Güzergâh; Yeniköy sonrası Osmanlı devletinin kurucu kadılarından Dursun Fakıh türbesinin yakınından geçip Söğüt’e doğru ilerler ve hafif eğim çıkan bir yol üzerinden Söğüt ilçe merkezine ulaşır.
Söğüt, merkezindeki restore edilerek korunmuş tarihi binalarıyla oldukça turistik geleneksel bir Türk-Osmanlı yerleşmesidir. Osmanlı devletinin ilk başkenti olan ilçe, birçok Osmanlı eserine ev sahipliği yapmaktadır. Söğüt şenlikleri her yıl ilçe merkezinde yapılmaktadır.
Güzergâh Söğüt İlçesinden sonra yol, Zemzemiye Köyü’ne kadar trafik hacminin düşük olduğu karayolunu kullanır. Hafif engebeli bir platodan geçerek Zemzemiye Köyü’ne varan yol, buradan sonra yavaş yavaş inişe geçer ve Bursa-Eskişehir yoluna ulaşır. Bursa-Eskişehir yoluna bağlandıktan sonra güzergâh neredeyse virajsız bir şekilde Eskişehir merkezine ilerler ve batı yönünden Eskişehir kent merkezine girer.
Eskişehir-Bozüyük arasında karayolu üzerinde trafik hacmi ve motorlu taşıt hızları oldukça yüksektir. Yolun iki tarafı ağaçlandırılmış ve kenarlarda bisiklet yolu yapacak alan bulunmaktadır. Bu yol kesimi düşük seviyede eğimle ve hafif virajlarla ilerlemektedir. Yol üzerinde Eskişehir yönünde güzel perspektifler bulunmaktadır.
Frig Vadisi saçaklanma güzergâhı üzerinde birçok manzara noktası ve ören yeri bulunmaktadır. Güzergâh üzerinde bulunan Seyitgazi İlçesi önemli bir merkezdir. Seyitgazi’de bisikletlilerin ihtiyaçlarını giderebileceği dinlenme tesisleri bulunmaktadır. Seyitgazi sonrası yol, seyrek ormanlık alan içinde ilerlemektedir. Yolun bu bölümünde çok az viraj ve çok düşük eğim vardır. Bu bölümü kırsal nitelikte yerleşmeler dışında yapılaşma bulunmamaktadır. Frig Vadisi içinde yayılmış birçok Frig dönemi kalıntı bulunmaktadır. Bu saçaklanma ortalama bir hızla iki günde tamamlanabilir.
Ana hat buradan Ankara yönünde devam ederken Sivrihisar’dan Balıkdamı Kuş Cenneti saçaklanma güzergâhı takip edilerek Gülçayır üzerinden Sivrihisar’a tekrar ulaşılabilir.
Bisiklet güzergâhı Sivrihisar’dan sonra D200 takip edilerek Nasreddin Hoca ve Oğlakçı Köylerini geçtikten sonra Pürtek deresini takip ederek kuzeye doğru köy yollarına girer. Ortaklar, İlören Köylerini geçtikten sonra Sakarya Nehrini ve Ankara-Eskişehir Demiryolunu alt geçit köprüsü ile geçer. Buradan doğuya yönelip Sazılar ve Kıranharmanı Köylerini geçerek Gordion Antik kentine ev sahipliği yapan Yassıhöyük köyüne ulaşır.
Oğlakçı-Gordion-Malıköy-Alagöz arasında güzergâh kırsal yerleşmeler arasından ilerlemektedir. Bu kırsal yerleşmelerde bisikletlilerin ihtiyaçlarını giderebilecekleri tesisler vardır.
Güzergâhın bu kısmı sakin bir araziye sahiptir. Bisikletliler dilerlerse birçok noktadan ana yola (Ankara-Eskişehir yolu) bağlanılabilirler. Güzergâh Polatlı İlçe merkezine de kuzey mahallerinden bağlanmaktadır. Güzergâh üzerinde Sakarya Vadisi bulunmaktadır ve Sakarya Savaşı müze alanı Duatepe vardır. Ayrıca, Gordion Antik Kenti ve Alagöz Karargâh müzesi de güzergâh üzerinde yer alan önemli uğrak yerlerdir. Yassıhöyük’ten güneye doğru köy yoları takip edilerek Sakarya Vadisi Saçaklanması ile buradaki tarihi ve çekim noktalarına ulaşılabilir.
Bursa-Eskişehir-Ankara güzergâhı Yassıhöyük’ten sonra Polatlı’nın kuzeyinden Beyceğiz, Yağmurbaba, Hacıtuğrul Köylerini geçer ve D200 karayolunun kuzeyindeki köy yollarını takip eder. Temelli’nin kuzeyinden ve Malıköy’den geçerek D200’ü güney istikametinde keser. Alagöz, Hisarlıkaya, Halaçlı, Velihimmetli köylerinden sonra D260 Ankara-Haymana yoluna bağlanır. Buradan Ankara-Kulu-Konya ve Ankara-Aksaray-Kapadokya güzergâhlarıyla Kulu’ya kadar ortak kullanılan yol kesimi ile Mogan ve Gölbaşı üzerinden Ankara kent merkezine ulaşır.
KENT İÇİ ULAŞIMDA BİSİKLET
Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı ile Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından hazırlanan planın yanı sıra Bursa’da kent içi ulaşımda bisiklet yolu ağına ilişkin mevcut durumu, belediyelerden edinilen bilgilere göre derlendi. Belediyesi Ulaşım Ana Planı’nda (BUAP-2035) 2018 yılında 356 km olan bisiklet yolu uzunluğunun 2035’e kadar 756 km’ye ulaştırılması hedefleniyordu.
Büyükşehir çalışması
Büyükşehir Belediyesi tarafından bugüne kadar il genelinde toplam 345 kilometre bisiklet yolu yapıldı. Bu yolların 274 kilometresi yol kenarı bisiklet yolları, 71 kilometresi park içi bisiklet yolu. Bursa’nın 10 ilçesinde toplamda 211 adet bisiklet park yeri oluşturuldu. Büyükşehir Belediyesi, karbon salınımının azaltılması, vatandaş ve kent sağlığına katkı sunulması, çevreci bir yaklaşımla kent içi hareketliliğin ve kentin sürdürülebilirliğinin arttırılması amacı ile Kovid-19 Normalleşme Eylem Planı’nda da yer alan paylaşımlı bisiklet sistemini kurdu. Çalışma kapsamında; Cumhuriyet Caddesi, Mudanya ve Gölyazı’da 7 farklı noktada paylaşımlı bisiklet durakları hizmete alındı.
Osmangazi’de bisiklet yolları
İlçe belediyesi yetkililerinden alınan bilgiye göre 2013-2021 yılları arasında Yunuseli, Güneştepe, Soğanlı, Panayır, Demirtaş Cumhuriyet ve İnkaya mahallelerine toplam 14.925 metre bisiklet yolu yapıldı. Buna göre Yunuseli’nin Çamlık Caddesi’ne 939 m, Güneştepe’nin Fatih, Mehmet Akif Ersoy, Kamelya, Meşe ve Çınar caddelerine 8.799 m, Soğanlı’nın Meltem ve Şifa sokakları ile Soğanlı Bulvarı’na 2.200 m, Panayır Nilüfer Caddesi ve Serdar Sokak’ta 1.150 m, Demirtaş Cumhuriyet’te 7. Cadde’ye 900 m, İnkaya mesire alanında 937 m bisiklet yolu yapıldı.
İnegöl’de mevcut durum
İnegöl’de ilk bisiklet yolu uygulaması 2020 yılında gerçekleştirildi. Kozluca alt geçidinden başlayan bisiklet yolu, Gazimagusa Caddesine kadar olan 1000 metrelik bölgede hizmet veriyor. İkinci etap bisiklet yolu çalışması ise 2021 yılında gerçekleştirildi. Hikmet Şahin Köprülü Kavşağından başlayan 2400 metrelik bisiklet yolu hem 1. Etap ile birleştirildi hem de Avarlar Kavşağına kadar uzatıldı. Yine 2021 yılında Akhisar-Alanyurt arası bağlantı yolunda 3500 metre bisiklet yolu uygulaması yapıldı. Toplamda 6900 metre bisiklet yolu İnegöl Belediyesi tarafından hayata geçirildi. Şehir genelinde toplamda 106 km’lik bisiklet yolu ağı projelendirildi. Aşama aşama uygulanmaya devam ediyor.
Yıldırım henüz inceleniyor
Yıldırım sınırları içerisinde uygun ana arterlerde bisiklet yolları oluşturulmasına ilişkin çalışma yapılarak imar planlarına işlenebilmesi için konu, Belediye Meclisi’ne iletildi ve İmar Komisyonu’nda inceleme aşamasında bulunuyor. Bu kapsamda imar planlarında ana arter olarak belirlendi ve mevcut kullanımı olan yollara öncelik verilmesi planlandı. Yıldırım Belediyesi ve Büyükşehir Belediyesi iş birliği içerisinde 2 kampüsü Yıldırım’da bulunan Bursa Teknik Üniversitesi’nin güzergâhında bisiklet yolunun yapılması planlanıyor. Eğitim Caddesi’nden Mimar Sinan’a uzanacak yol için görüşmeler sürüyor. Yıldırım’da ara sokaklarda uygun fiziki alan bulunmadığı için bir çalışma yapılamıyor, ana yollar büyükşehirde olduğu için ortak çalışmalarla ilçeye bisiklet yolu kazandırılması planlanıyor.
Nilüfer’de bisiklet ağı yaygın
Nilüfer Belediyesi hem sağlıklı bir yaşam hem de temiz bir çevre için en çevreci ulaşım yöntemi olan bisikletin kentte daha yaygın olarak kullanılması için yıllardır bu konuda çalışmalar yapıyor. 7’den 70’e herkesi bisiklet kullanmaya teşvik için çok sayıda proje hayata geçirildi. Öncelikle bisiklet yollarının kentin dört bir yanında olması için çalışma yapıldı. Nilüfer’de şimdiye kadar yaklaşık 170 kilometre bisiklet yolu yapıldı. Şimdiye kadar tretuvarlarda yapılan bisiklet yolları 2022 yılında farklı bir şekilde de devam edecek. Nilüfer Belediyesi ana caddelerde bölünmüş bisiklet yolları yapacak. Ve böylece Nilüfer’deki bisiklet yollarını daha da artırılması hedefleniyor. Nilüfer Belediyesi 2022 yılında yaklaşık 170 kilometre olan bisiklet yollarını 2022 yılında 180 kilometreye çıkararak bir ilçe belediyesi olarak bu konuda öncü belediye olmayı hedefliyor.
Nilespit istasyonları
Nilüfer Belediyesi bisiklet yolları yaparken, çevreci ulaşım aracı bisikletin herkes tarafından kullanılabilmesi için akıllı bisiklet kiralama sistemi olan Nilespit’i de hayata geçirdi. Nilüfer Belediyesi’nin cep telefonlarında da kullanılabilen Nilespit uygulamasıyla herkes kolaylıkla akıllı bisiklete ulaşabiliyor. Nilüferliler kentin 26 noktasında bulanan Nilespit istasyonlarında bisiklet kiralayarak istediklerini yere kolaylıkla ve çevreyi kirletmeden ulaşabiliyor. Nilespit İstasyonları özellikle Bursaray istasyonlarına kolaylıkla ulaşılabilir şekilde planlandı. Hizmete girdiğinden bu yana Nilespit istasyonlarından 140 bine yakın kişi yararlandı. İstasyonlarda 235 kiralık bisiklet var. Ayrıca pandemi döneminde başlatılan ilk yarım saat ücretsiz bisiklet uygulaması da devam ediyor. Yarım saatten sonra saati 1,5 TL olarak ücretlendiriliyor. Nilüfer Belediyesi 2022 yılında ayrıca Uludağ Üniversitesi Görükle Kampüsü içinde de 4 ayrı Nilespit istasyonu kurmak için çalışmalara başlayacak. Bununla ilgili üniversite yönetimi il ede görüşülerek onay alındı.