banner69

14.12.2021, 10:30

Kent Güvenliği ve Güvenli Kent

Bu hafta sizlere “kent güvenliği” konusundan bahsedeceğim. Güvenlik kavramı geniş bir şemsiyedir. Altında birçok dal vardır. Bunlardan biri de kent güvenliğidir.

Kent güvenliği; önleyici kolluk faaliyetlerinin kentsel alanlarda uygulanmasını anlatan bir kavramdır. Önleyici kolluk faaliyetlerinin kentsel alanlarda uygulanmasının temel amacı güvenli kentler oluşturulmasıdır.

Kent güvenliği esasında bir kamu hizmetidir. Bu kamu hizmetini fiilen yerine getiren/getirmesi gereken kamu otoritesi de büyük ölçüde yerel yönetimlerdir. Konunun merkezi yönetime ve onun uzantısı olan taşra teşkilatına bakan yönü de vardır. Belediyeler yine de kent güvenliği alanında önde gelen görevli ve sorumlu kurumlardır.

Kent güvenliği, her şeyden önce bizi “güvenli kent” kavramına götürür. Güvenli kent; yalnızca “suç oranlarının düşük olduğu kent” olmayıp, güvenli kent, kentlilerin kendilerini kentin herhangi bir noktasında, günün herhangi bir saatinde güvende hissettikleri kenttir. Kadınların, çocukların, yaşlıların, engellilerin, göçmenlerin, yabancıların ve dahası tüm kentlinin, kenti paylaşan her bireyin güvende olduğu kenttir.

Bu konuda “Kent Bilgi Sistemi (KBS)” İLE “Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS)” nin önemli işlevleri olmaktadır. Bu sistemleri ve dijital olanakları kullanarak “Kent Güvenlik Sistemi (KGS)” kurulur. Çağımızda bilgi ve iletişim teknolojileri kent güvenliğinde kamu otoritelerinin elini güçlendirmiştir.

Güvenlik soyut ve somut karşılıkları olan bir kavram ve olgudur. Somut bir olgu olarak güvenli kent elbette bilimin gereği olarak “göstergelerle” ölçülür ve değerlendirilir.  Söz konusu göstergeler: güvenli kent bütünsel yönetim anlayışına dayalı bir yaklaşım olup; kapsayıcı, multi disipliner ve önleyici politikaları benimser.

Dünyada güvenli kentlerle ilgili ölçüm ve değerlendirmelerde farklı indeksler kullanılmaktadır. Bunlardan biri de The Economist’in 40’tan fazla nicel ve nitel göstergeye dayanan “Güvenli Kentler İndeks”’idir. Bu indekste yer alan göstergeler; ‘’dijital güvenlik, kişisel güvenlik, sağlık güvenliği ve altyapı güvenliği’’ olarak dört tematik kategoriye ayrılmıştır. Kentler bu dört kategori için puanlamaya tabi tutulur. Bu puanlama sonuçları The Economist Dergisi tarafından her yıl yayımlanır. Örneğin Türkiye’den İstanbul ili ortalama olarak 45. Sıradadır. Bursa bu konuda İstanbul’dan daha iyi konumdadır. Henüz listede ön sırlarda yer alamasa da ümit verici bir sırada (27.) yer almaktadır.

Kent güvenliği konusunda yerel yönetimlerin önemli fonksiyonları vardır ve olmalıdır.  Bir kentte güvenlikli, sağlıklı ve can güvenliği açısından elverişli bir ortam sağlamak yerel yönetimlerin başta gelen bir görevidir. Kentlinin medeni, sağlıklı, sistemli ve güvenlikli bir ortamda yaşama hakkının olduğu Avrupa Kentsel Şartı’nda da bundan bahsedilmektedir.

Kentsel güvenlik, çeşitli yapısal ve yerel faktörlere bağlı olup genellikle, kentlerde işlenen suçların önlenmesi ve bunlara müdahale edilmesine yönelik faaliyetler, programlar ile incelenir ve izlenir. Burada bir kavram daha göze çarpar; “kente karşı işlenen suç…”

Kente karşı işlenen suçlardan kasıt, genel anlamda kent olarak tanımlanan mekânlara ekonomik, sosyal, fiziksel ve kültürel yönlerden verilen zararları ve kentlerin tarihsel dokularının bozulması ifade edilir. Ülkemize ancak 1980’li yıllardan sonra “kente karşı suç ”tan söz edilmeye başlanmıştır.

Kente karşı işlenen suç olgusunda, kentlere yapılan göçlerin yoğunluğu ve gecekondulaşma oranın yüksek olmasının yanında nüfusun ve yapılaşmanın plansız bir şekilde artmasının da büyük payı vardır. Türkiye’de kente karşı işlenen suçların ya hukuk yoluyla işlendiğini ya da yapılan eylemlerin hukuk sayesinde meşru hale getirildiği vurgulanabilir.

Örnek verecek olursak; imar planları gösterilebilir. İmar tadilatlarının sayısı ülke bazında binlere varmakta ve idari yargıda en çok dava konusu olan bir husus olarak yer almaktadır. Belediye meclislerinde onaylanan her imar plan değişikliği hukuken doğru kabul edilir. Sıklıkla yapılan imar plan değişiklikleri, imar planlarını işlemez hale getirdiği, her plan değişikliğinin ise yeni bir rant kapısının açılmasına vesile olmaktadır. Yapılan plan değişikliklerinin sonunda, oluşan kent sorunlarına da dikkat edilmemektedir.

Nereden bakarsak bakalım “güvenlik” kavramı, güvenlik olgusunun ortaya çıkmasından beri değişen dinamik bir yapıya sahip olmuştur. Çağdaş dünyamızda güvenlik olgusunun bu özelliğini açıkça görmekteyiz. Sosyal, ekonomik ve politik gelişmeler sonucunda güvenlik olgusu ve devletlerin güvenlik algısı da evrime uğramıştır.

Günümüzde güvenlik olgusunun önde gelen alanlarından olan kent güvenliği önemini korumanın yanında farklı boyutlar da kazanmıştır. Konu artık, “kamu güvenliği” nin de bir parçası olmuştur. Kamu güvenliğinin başlıca bir alanı olan “siber güvenlik” kent güvenliği konusunda da dikkatle ele alınması gereken bir husustur.

Kentlerde artan suç oranları, kenti güvenliğini tehdit eden faktörlerin çoğalması kent güvenlik sistemlerinin öneminin artmasına sebep olmuştur. Kent güvenliğinin etkin, hızlı ve ekonomik olabilmesi için, yerel yönetimlere daha çok görevler düştüğü görülmektedir.

Kentin güvenliği ve kent yönetim sistemleri, ülkenin demokratik ve ekonomik durumu ile de paralellik göstermektedir. Bu konuda ülkeler ve şehirleri incelendiğinde demokratik ve ekonomik durumu görece daha iyi olan ülkelerin, kent güvenliğinde de daha iyi durumda oldukları görülmüştür.

Kaynaklar (kısaca): (Kün, Bayram, Özhan, 2020: 247), (Alacadağlı, 2020: 161), (Kaya, 2016:147).

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 11 Nisan 2025
İmsak 06:47
Güneş 08:18
Öğle 13:10
İkindi 15:31
Akşam 17:52
Yatsı 19:17
6
hafif yağmur
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 28 71
2. Fenerbahçe 28 68
3. Samsunspor 29 51
4. Beşiktaş 28 48
5. Eyüpspor 29 47
6. Başakşehir 28 42
7. Göztepe 28 39
8. Gaziantep FK 28 39
9. Kasımpaşa 29 39
10. Antalyaspor 29 39
11. Trabzonspor 28 36
12. Konyaspor 29 34
13. Rizespor 28 34
14. Bodrum FK 29 33
15. Kayserispor 28 33
16. Sivasspor 29 31
17. Alanyaspor 29 31
18. Hatayspor 28 19
19. A.Demirspor 28 -2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 33 66
2. Karagümrük 33 59
3. Gençlerbirliği 33 57
4. Erzurumspor 33 55
5. Bandırmaspor 33 55
6. İstanbulspor 33 52
7. Keçiörengücü 33 48
8. Boluspor 33 48
9. Iğdır FK 33 48
10. Esenler Erokspor 33 48
11. Ahlatçı Çorum FK 33 48
12. Amed Sportif 33 48
13. Ümraniye 33 47
14. Pendikspor 33 45
15. Sakaryaspor 33 42
16. Ankaragücü 33 38
17. Manisa FK 33 38
18. Şanlıurfaspor 33 37
19. Adanaspor 33 27
20. Yeni Malatyaspor 33 -21
Takımlar O P
1. Liverpool 31 73
2. Arsenal 31 62
3. Nottingham Forest 31 57
4. Chelsea 31 53
5. Newcastle 30 53
6. M.City 31 52
7. Aston Villa 31 51
8. Fulham 31 48
9. Brighton 31 47
10. Bournemouth 31 45
11. Crystal Palace 30 43
12. Brentford 31 42
13. M. United 31 38
14. Tottenham 31 37
15. Everton 31 35
16. West Ham United 31 35
17. Wolves 31 32
18. Ipswich Town 31 20
19. Leicester City 31 17
20. Southampton 31 10
Takımlar O P
1. Barcelona 30 67
2. Real Madrid 30 63
3. Atletico Madrid 30 60
4. Athletic Bilbao 30 54
5. Villarreal 29 48
6. Real Betis 30 48
7. Celta Vigo 30 43
8. Real Sociedad 30 41
9. Rayo Vallecano 30 40
10. Mallorca 30 40
11. Getafe 30 39
12. Sevilla 30 36
13. Osasuna 30 35
14. Valencia 30 34
15. Girona 30 34
16. Espanyol 29 32
17. Deportivo Alaves 30 30
18. Leganes 30 28
19. Las Palmas 30 26
20. Real Valladolid 30 16