banner52

banner78

Karsan dünya sahnesinde

“Binek otomobillerin aksine dünyada otonomun toplu taşıma araçları için en az 10 yıl önden gideceğine inanıyoruz” ifadelerini kullanan Baş, “Karsan olarak biz de bu konudaki farkındalığı artırmayı ve insanların bu işi yapmasına öncü olmayı hedefliyoruz. Bu kapsamda; otonom toplu taşıma dönüşümünde öncü olma yönündeki adımlarımızı daha ileriye taşıyacağız” diye konuştu.

EKONOMİ 01.07.2022, 14:29
Karsan dünya sahnesinde

“Mobilitenin Geleceğinde Bir Adım Önde” olma vizyonu ile ileri teknolojili mobilite çözümleri sunan Karsan, İngiltere’nin başkenti Londra’da düzenlenen ve dünyanın en önemli mobilite etkinliği olarak adlandırılan MOVE 2022’de, geleceğin toplu ulaşım çözümü sürücüsüz otobüslere yönelik Otonom e-ATAK projelerini anlattı. Karsan CEO’su Okan Baş, Türkiye otomotiv sanayinin önde gelen kuruluşunun yurt içinde ve yurt dışında elde ettiği başarıları anlatarak, toplu taşıma sistemlerindeki dönüşüme öncülük etmek adına geliştirdikleri çözümleri daha da ileriye taşımayı hedeflediklerini vurguladı. Otomotiv dünyasının ciddi bir dönüşümden geçtiğini belirten Baş, farkındalığın gün geçtikçe yükseldiği iklim değişikliği konusunda ise fosil yakıtlı ulaşım araçlarının büyük bir pay edindiğini söyledi. Dünya nüfusunun yüzde 55’inin mega kentlerde yaşadığını ve bu oranın 2050’lerde yüzde 70’lere çıkacağını söyleyen Baş, “Dünyadaki toplam karbon salınımının yüzde 75’i kent kaynaklı. Küresel düzeydeki karbon salınımının yüzde 20’sinden, en fazla karbon ayak izine sahip 100 kent sorumlu. Dünya nüfusunun 2050’de 11 milyara yaklaşması bekleniyor ve bunun yüzde 70’i şehirlerde yaşayacak. 2030 itibariyle mega kentlerde 6 milyara yakın insanın yaşaması öngörülüyor. Bu, 150 adetten daha fazla 10 milyon kişilik şehir demek” dedi.

Çözüm; toplu ulaşım!
Ulaşım talebinin 2030 yılına kadar yüzde 15 artmasının beklendiğini belirten Baş, karbon ayak izini azaltmak, trafik problemini çözmek ve insanlara daha yaşanılabilir alanlar sunmak için çözümün trafikte daha az alan kaplayan mobilite çözümleri olduğunu belirtti. 50 kişinin A noktasından B noktasına ulaşımı, bireysel ulaşımda binek araç ile 50 araçlık büyük bir yer kaplarken, bir otobüsün çok küçük bir alan işgal ettiğini, dolayısıyla da trafik sorununun birinci çözümünün toplu ulaşım olduğunu ifade etti. Ve toplu taşıma ile trafik sorunun önlendiği gibi, karbon salınımının da azaldığını vurguladı.

İlk durak elektrikli, ikinci adım ise sürücüsüz/otonom araçlar!
“Çözüm; sıfır emisyonlu, çevreci toplu taşıma araçlarında. Toplu taşımanın ilk durağı da elektrikli. Çevre kirliliğinin en önemli sebepleri arasında yer alan fosil yakıtlı araçlardan çevreci, sessiz ve teknolojik olan yüzde 100 elektrikli araçlara dönüşüm büyük önem taşıyor” ifadelerini kullanan Okan Baş, “Hükümetlerin ve çevre koruma kuruluşlarının zorunlu regülasyonları ve teşvikleri ile birlikte; özellikle otobüs sektöründe 2030’da satılan her iki otobüsten birinin sıfır emisyonlu olacağını öngörüyoruz. Kesintisiz toplu ulaşım çözümünün ikinci adımı ise sürücü kaynaklı trafik kazalarını önemli ölçüde ortadan kaldıracak olan sürücüsüz/otonom araçlar” diye konuştu.

“Sağlam ve hassas bir konumlamaile haritalama yöntemi gerekli”
Trafik probleminin çözümü için de “Otonom Roboshuttle’ları” işaret eden Baş, global yönetim danışmanlığı şirketi Mc Kinsey’in araştırmasına göre 2030’da kesintisiz mobilite ulaşımında roboshuttle’ların yüzde 25’lik paya sahip olacağının öngörüldüğünü söyledi. Otonom roboshuttle teknolojisinin bazı endişeleri de beraberinde getirdiğini anımsatan Baş, “Yolcuların yüzde 60’ının en büyük endişesi güvenlik. Otonom roboshuttle’ların kendi kendine hareket edebilmesi için yollar ile iletişim kuracak sinyalizasyon altyapılarının da hazır olması şart. Öte yandan, gerçek zamanlı otonom araçların iki önemli problemi haritalandırma ve lokasyonunu araç tarafından tanımlanması. Otonom araçlar için sağlam ve hassas bir konumlama ve haritalama yöntemi gerekiyor” açıklamasını yaptı.

Olası siber saldırı riskinde “sorumlu taraf” sorunu!
Otonom araçlara yönelik olası siber saldırıların da trafik kazalarına sebep olabileceğine dikkat çeken Baş, “Yolcuların konumları ve varış noktaları gibi kişisel bilgilerini akıllı ulaşım sistemleri ile paylaşmaları önemli bir güvenlik kaygısı olarak görülüyor. Otonom araçlardaki bir diğer endişe ise kaza sonrasında hatanın hangi tarafta aranacağı, sorumlu tarafın araç-üretim yetkilileri mi, yoksa aracın içindeki yolcular mı olacağı konusunun henüz belirli olmaması. Bunun yanı sıra sürücüsüz araçların gerçek trafik koşullarında çalışması da günümüzde özel izinlere tabi. Bu anlamda regülatif düzenlemelerin hazır olmaması teknolojinin gerçek hayata adapte edilmesini geciktirebiliyor” dedi.

Otonom dönüşümü toplu ulaşımda daha hızlı olacak!
“Otonom dönüşümünün toplu ulaşım için çok daha hızlı olmasını bekliyoruz” ifadelerini kullanan Baş, “Toplu taşıma araçları binek araçların aksine güzergâhları belli araçlar, yani kafalarına göre hareket etmezler. Daima belirli bir alanda gidip gelirler. Yolcunun da aracın da ihtiyaçları ve hareket alanı belirli bir plan dahilinde. Dolayısıyla yol ve trafik koşullarının bilinirliği ve kontrol edilebilirliği gibi etkenler, toplu taşımada otonom çözümlerinin daha kolay uygulanmasını sağlıyor. Bu nedenle, binek otomobillerin aksine dünyada otonomun toplu taşıma araçları için en az 10 yıl önden gideceğine inanıyoruz. Karsan olarak biz de bu konudaki farkındalığı artırmayı ve insanların bu işi yapmasına öncü olmayı hedefliyoruz” diye konuştu.

“Bu proje Amerika’da bir ilk”
Karsan’ın geleceğin toplu ulaşım çözümü olan otonom roboshuttle’lar alanında yurt dışındaki atılımlarına değinen Baş, “Avrupa ve Amerika’nın 8 metre boyutundaki ilk tam boy Seviye 4 otobüsü Otonom e-ATAK, Michigan State Üniversitesi kampüsünde 5 kilometrelik bir rotada çalışıyor. Ve burada gerçek trafikte öğrencileri, öğretim görevlilerini taşıyor. Bu proje Amerika’da bir ilk. Mayıs itibariyle trafiğe çıkış izinlerini de aldıktan sonra yolcu taşıma hizmetine başladık. Araçtaki hassas haritalama sayesinde, otonom e-ATAK’ın duraklara hassas şekilde tek seferde yanaşarak, sürücü kullanımına kıyasla da yüzde 10 enerji tasarrufu da sağlıyor” dedi.

“Otonom e-ATAK Avrupa’da ilki başardı! Norveç’te biletli yolcu taşıyor. ”
Norveç’in Stavanger şehrinde hayata geçirdikleri projeyi de anlatan Baş, “Avrupa’da ilk kez sıradan gerçek bir toplu ulaşım hattında, Karsan Otonom e-ATAK biletli yolcu taşımaya başladı. Bu, Avrupa’da toplu taşımada ilk ve tek örnek. Bu bir pilot rota değil, gerçek bir toplu ulaşım rotası. Rota oldukça kompleks ve zor. Hatta başlangıç noktasında cruise gemilerinin yanaştığı bir iskeleden yoğun şekilde turistler iniyor. Buna karşın Otonom e-ATAK bu yaya trafiğinin üstesinden başarıyla kalkabiliyor. İki hafta gibi kısa bir sürede aracımız ile 2 bin 600 yolcu seyahat etti. Bu rakam bizim için çok anlamlı. Normalde otonom için Avrupa’da yapılan deneme projelerinde 6 ay boyunca maksimumda 2 bin 600 kişi yolculuk yapmıştır. Otonom e-ATAK’a Fransa, Katar gibi farklı ülkelerden de talepler geliyor” diye konuştu. “Karsan olarak otonom toplu taşıma dönüşümünde öncü olma yönündeki adımlarımızı daha ileriye taşıyacağız” açıklamasını yapan Baş, “Bu anlamda 6’dan 18’m’ye kadar sunduğumuz full elektrikli ürün gamımızı otonom hali getirmeyi hedefliyoruz” dedi.

Karsan Hakkında:
Türk otomotiv sanayinde 55 yılı geride bırakan Karsan, kurulduğu günden bu yana ticari araç segmentinde kendi markası da dahil, dünyanın önde gelen markaları için modern tesislerinde üretim yapıyor. 1981 yılından bu yana ticari araç üretimi gerçekleştiren Karsan'ın Bursa Hasanağa’daki fabrikası tek vardiyada yılda 19 bin 870 araç üretebilecek yapıya sahip. Binek araçtan ağır kamyona, minivandan otobüse kadar her türlü aracı üretebilecek esneklikte tasarlanan Hasanağa Fabrikası, Bursa şehir merkezine 30 km uzaklıkta olup, 90 bin metrekaresi kapalı toplam 200 bin metrekarelik bir alan üzerinde yer alıyor.

50 yılı aşkın süredir otomotiv sanayinde Türkiye’nin tek bağımsız çok markalı araç üreticisi konumunda yer alan Karsan, mobiletinin geleceğinde bir adım önde olma vizyonu doğrultusunda iş ortakları ve lisansörleri ile birlikte yeni ve mevcut ürünlerin türevlerini geliştirerek yük ve yolcu taşımacılığında tüm segmentlerde yer almayı hedefliyor. Toplu taşımacılık segmentinde “yenilikçi ürün ve hizmetleri”, “fikirden pazara” geliştirmek ve pazara sunmak için faaliyetlerini sürdüren Karsan, özellikle Ana Üretici/OEM iş kolunu güçlendirmeyi amaçlıyor.

Karsan, Ar-Ge’den üretime, pazarlamadan satış ve satış sonrası faaliyetlere kadar otomotiv değer zincirinin tamamını yönetiyor. Karsan kendi markası altında Jest, Atak ve Star modellerini üretiyor. Ayrıca, dünya devi BMW ile olan iş birliği kapsamında yüzde 100 elektrikli e-JEST ve e-ATAK modellerinin, yerli teknoloji şirketi ADASTEC ile Seviye 4 sürücüsüz otobüsü Autonomous e-ATAK modelinin ve 10-12-18 metrelik e-ATA otobüslerinin üretimini ve satışınıgerçekleştiriyor. 2022 yıl sonu itibariyle Renault markası için Megane Sedan otomobilleri üretecek olan Karsan, bugün Menarinibus için 10-12-18 metre otobüsleri de üretiyor. Karsan araç üretiminin yanı sıra, Organize Sanayi Bölgesi’nde yer alan fabrikasında endüstriyel hizmetler de sağlıyor.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 23 Kasım 2024
İmsak 06:23
Güneş 07:51
Öğle 12:55
İkindi 15:26
Akşam 17:49
Yatsı 19:12
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 11 31
2. Fenerbahçe 11 26
3. Samsunspor 12 25
4. Eyüpspor 12 22
5. Beşiktaş 11 21
6. Göztepe 11 18
7. Sivasspor 12 17
8. Başakşehir 11 16
9. Kasımpasa 12 14
10. Konyaspor 12 14
11. Antalyaspor 12 14
12. Rizespor 11 13
13. Trabzonspor 11 12
14. Gaziantep FK 11 12
15. Kayserispor 11 12
16. Bodrumspor 12 11
17. Alanyaspor 11 10
18. Hatayspor 11 6
19. A.Demirspor 11 2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 12 25
2. Bandırmaspor 12 24
3. Erzurumspor 12 22
4. Karagümrük 12 21
5. Igdir FK 12 21
6. Ankaragücü 12 19
7. Ahlatçı Çorum FK 12 19
8. Boluspor 12 18
9. Şanlıurfaspor 12 18
10. Ümraniye 13 18
11. Pendikspor 13 18
12. Manisa FK 12 17
13. Esenler Erokspor 12 17
14. Keçiörengücü 12 15
15. Gençlerbirliği 12 15
16. İstanbulspor 12 14
17. Amed Sportif 12 14
18. Sakaryaspor 12 13
19. Adanaspor 12 7
20. Yeni Malatyaspor 12 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 11 28
2. M.City 11 23
3. Chelsea 11 19
4. Arsenal 11 19
5. Nottingham Forest 11 19
6. Brighton 11 19
7. Fulham 11 18
8. Newcastle 11 18
9. Aston Villa 11 18
10. Tottenham 11 16
11. Brentford 11 16
12. Bournemouth 11 15
13. M. United 11 15
14. West Ham United 11 12
15. Leicester City 11 10
16. Everton 11 10
17. Ipswich Town 11 8
18. Crystal Palace 11 7
19. Wolves 11 6
20. Southampton 11 4
Takımlar O P
1. Barcelona 13 33
2. Real Madrid 12 27
3. Atletico Madrid 13 26
4. Villarreal 12 24
5. Osasuna 13 21
6. Athletic Bilbao 13 20
7. Real Betis 13 20
8. Real Sociedad 13 18
9. Mallorca 13 18
10. Girona 13 18
11. Celta Vigo 13 17
12. Rayo Vallecano 12 16
13. Sevilla 13 15
14. Leganes 13 14
15. Getafe 14 13
16. Deportivo Alaves 13 13
17. Las Palmas 13 12
18. Espanyol 12 10
19. Real Valladolid 14 9
20. Valencia 11 7