banner69

Otoyollardaki Hız Sınırı Artışı Kazalara Davetiye

İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şube Ulaşım Komisyonu, otoyollardaki hız sınırı artışı ile ilgili rapor hazırladı. Raporu açıklayan İMO Bursa Şube Yönetim Kurulu Başkanı Ülkü Küçükkayalar, karayollarındaki hız limitlerinin, canlı yaşamını ölüm tehlikesine karşı koruma amacıyla tespit edilmesi gerektiğini hatırlattı. Başkan Küçükkayalar, otoyollardaki hız sınırı artışının kazalardaki hasarı ve ölümleri arttıracağının altını çizerek, Türkiye’deki ekonomik koşullar nedenlerle araç bakımlarının ertelenebileceği bir dönemden geçildiğine dikkat çekti.

EKONOMİ 05.07.2022, 16:40 05.07.2022, 17:04
Otoyollardaki Hız Sınırı Artışı Kazalara Davetiye

1 Temmuz itibarıyla otoyollardaki azami hız sınırı 120 km'den 140 km'ye çıkarıldı. Ceza limiti ise 154 km olarak belirlendi. İMO Bursa Şube Ulaşım Komisyonu, yeni hız sınırı ile ilgili Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerindeki uygulamaları karşılaştırarak bir değerlendirme raporu sundu. İMO Bursa Şube Yönetim Kurulu Başkanı Ülkü Küçükkayalar, Komisyonun raporunu açıklayarak şunları aktardı:

Ülkemizde İçişleri Bakanlığı 81 ilin Valiliğine, otoyollardaki otomobil hız sınırlarına ilişkin yazıyı 02 Haziran 2022 tarihinde göndermiş ve uygulamanın 1 Temmuz 2022 itibariyle başlayacağını açıklamıştı. Buna göre; Edirne-İstanbul (Avrupa Otoyolu), İstanbul-Ankara (Anadolu Otoyolu), Niğde-Mersin-Şanlıurfa (Niğde- Tarsus kesimi, Tarsus-Şanlıurfa kesimi)  ile Çeşme-İzmir-Aydın  (Çeşme-İzmir kesimi ile İzmir-Aydın kesimleri) otoyollarının mevcut olan 120 km/saat olan hız sınırı 10 km/saat artırılarak 130 km/saat, Kuzey Marmara Otoyolu’nun Sakarya-Kurtköy-Odayeri-Kınalı bölümü, Malkara-Çanakkale, Gebze-İzmir /Menemen-Çandarlı, Ankara-Niğde otoyollarında ise 120 km/saat olan hız sınırı 20 km/saat artırılarak 140 km/saate çıkarıldı. Bu konuda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü’nde de olumlu görüş alındığı ifade edildi.

AB ÜLKELERİNDE AKILLI HIZ YARDIM SİSTEMİ DEVREYE GİRİYOR

Ülkemizde hız limitlerinin artırılması çalışmaları yapılırken eş zamanlı olarak Avrupa Birliği 2050 yılına kadar AB genelinde yollarda trafik kazalarını sıfırlamayı ve sıfır ölüm vakasını hedefleyen projelere yoğunlaşmış durumda. Yüksek hızın, daha çok yakıt tüketimi ve dışa bağımlılık, daha çok hava kirliliği, daha çok ölüm ve yaralanma, daha büyük hasar yaratacağı bilinciyle özellikle şehir içi ve şehirler arası yollarda yeni teknolojiler üzerinde çalışmalar yürütülmektedir. Bu amaçla, trafik kazalarını azaltmak için  "Akıllı Hız Yardımı" (AHY) isimli uygulamanın Avrupa Birliği’nde tüm araçlarda bulunması gerekecek. Uygulama kapsamında AHY, araçların hız sınırını aşıp aşmadığını belirlemek için o bölgedeki GPS ve hız kameralarını kullanacak. Hız limitinin aşılması durumunda devreye girecek sistem, gaz pedalını geri çekerek, motorun itme gücünü otomatik olarak yavaşlatacak ve sürücüden yavaşlamasını isteyecek.

FRANSA, 2024 YILINDA TÜM ARAÇLARDA AKILLI HIZ YARDIM SİSTEMİ KULLANACAK

İlk kez Avrupa Birliği Komisyonu tarafından 2019'da gündeme getirilen düzenleme 2021 Kasım ayında kabul edildi. En hızlı davranan üye ülke Fransa Temmuz 2022'den itibaren tüm satılan yeni araba modellerinde bu teknolojinin kurulu olması zorunluluğu getirilmektedir. 2024'ten itibaren de piyasada satılan araçların eski ya da yeni olmasına bakılmaksızın tamamının AHY ile donatılması gerekecek.

ARTIŞ ÜÇ OTOYOL İLE SINIRLI KALMAYACAKTIR

Türkiye’de ise her ne kadar 140 km/saat hızın, son dönemde Yap İşlet Devret Modeli ile yapılan 3 otoyol kesimi için olduğu ifade edilse de zamanla bu çalışmanın son 10 yıldan önce yapılan otoyolları da kapsayacak şekilde, tümü için geçerli olabileceği açıktır. Bu noktada 10 yıldan önceki otoyollarda geometrik standartlar (boyuna eğim ve yatay kurp yarıçapları) bu yüksek hıza uygun olmayabilir. Karayolundaki hız limitleri, canlı yaşamını ölüm tehlikesine karşı koruma amacıyla tespit edilmiştir. Araç ve yol teknolojisi kriteri ikinci plandadır.

Bu artışların ülkemizin koşulları değerlendirilerek yapılması daha doğru bir adım olacaktır. Akaryakıt ithal eden, kazalarda hep başta olan, trafik kültürü sorunlu olan ve ekonomik sıkıntının ağır bir şekilde hissedildiği, araç bakımlarının ertelendiği bir dönemde otoyollardaki hız sınırının arttırılması yeni kazalara davetiye çıkarabilir.

DİKKATE ALINMASI GEREKEN 2 HUSUS VAR

İMO Bursa Şube Yönetim Kurulu Başkanı Küçükkayalar son olarak dikkate alınması gereken iki önemli hususu da şöyle açıkladı;

1. Hız sınırında 120 km/saat hızdan 140 km/saat artış yani yaklaşık yüzde 17’lik bir artış yapılmıştır. Ancak olası bir kaza durumunda, bir aracın çarpma anındaki kinetik enerjisindeki artış ise yüzde 36 oranında olacaktır. Bu, asla küçümsenmemesi gereken, çarpışmalardaki hasar ve zayiatı artıracak büyük bir artış oranıdır.

2.Hız limiti üzerine yüzde 10 tolerans eklenmesi uygulaması, oldukça eskide kalan araç hızı tespit sistemlerinin yanılma payı olarak tanımlanmaktadır. Günümüz teknolojisinde bu tolerans daha düşük tutulmalıdır. Günümüzde, gelişmiş ülkelerde bu tolerans %3–%5 oranında kullanılmaktadır. Ülkemizde %10 tolerans suistimale açıktır.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 09 Nisan 2025
İmsak 06:47
Güneş 08:18
Öğle 13:10
İkindi 15:31
Akşam 17:52
Yatsı 19:17
6
hafif yağmur
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 28 71
2. Fenerbahçe 28 68
3. Samsunspor 29 51
4. Beşiktaş 28 48
5. Eyüpspor 29 47
6. Başakşehir 28 42
7. Göztepe 28 39
8. Gaziantep FK 28 39
9. Kasımpaşa 29 39
10. Antalyaspor 29 39
11. Trabzonspor 28 36
12. Konyaspor 29 34
13. Rizespor 28 34
14. Bodrum FK 29 33
15. Kayserispor 28 33
16. Sivasspor 29 31
17. Alanyaspor 29 31
18. Hatayspor 28 19
19. A.Demirspor 28 -2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 32 63
2. Karagümrük 32 59
3. Erzurumspor 32 54
4. Gençlerbirliği 32 54
5. İstanbulspor 33 52
6. Bandırmaspor 32 52
7. Keçiörengücü 33 48
8. Iğdır FK 33 48
9. Amed Sportif 33 48
10. Ahlatçı Çorum FK 32 47
11. Ümraniye 32 46
12. Esenler Erokspor 32 45
13. Boluspor 32 45
14. Pendikspor 32 42
15. Sakaryaspor 32 42
16. Ankaragücü 32 38
17. Manisa FK 33 38
18. Şanlıurfaspor 33 37
19. Adanaspor 32 27
20. Yeni Malatyaspor 32 -21
Takımlar O P
1. Liverpool 31 73
2. Arsenal 31 62
3. Nottingham Forest 31 57
4. Chelsea 31 53
5. Newcastle 30 53
6. M.City 31 52
7. Aston Villa 31 51
8. Fulham 31 48
9. Brighton 31 47
10. Bournemouth 31 45
11. Crystal Palace 30 43
12. Brentford 31 42
13. M. United 31 38
14. Tottenham 31 37
15. Everton 31 35
16. West Ham United 31 35
17. Wolves 31 32
18. Ipswich Town 31 20
19. Leicester City 31 17
20. Southampton 31 10
Takımlar O P
1. Barcelona 30 67
2. Real Madrid 30 63
3. Atletico Madrid 30 60
4. Athletic Bilbao 30 54
5. Villarreal 29 48
6. Real Betis 30 48
7. Celta Vigo 30 43
8. Real Sociedad 30 41
9. Rayo Vallecano 30 40
10. Mallorca 30 40
11. Getafe 30 39
12. Sevilla 30 36
13. Osasuna 30 35
14. Valencia 30 34
15. Girona 30 34
16. Espanyol 29 32
17. Deportivo Alaves 30 30
18. Leganes 30 28
19. Las Palmas 30 26
20. Real Valladolid 30 16