banner52

banner78

30.11.2021, 13:33

Hazır Giyim Sektöründe Güncel Sorunlar

Bir önceki yazımızda Hazır giyim sektörü ve dış ticaret kapasitesi ve Bursa yerelindeki durumu analiz etmiştik. Gerek Bursa gerekse ülkemiz için önemli bir istihdam ve ihracat kapasitesi yaratan bu sektörde elbette bazı sorunlarda vardır. Özellikle salgın sırasında ve sonrasında yaşanan ani değişikliklerde, yeni sorunları beraberinde getirmiştir. Bunlara kısa kısa değinerek bu sektörde BTSO’nun dönüşüm için attığı bazı adımlara da aşağıda sırasıyla değindik.

***

Hammadde Tedarikinde Yaşanan Sorunlar

Hazır giyim sektöründe salgın sonrası üç önemli sorun bulunmaktadır. İlk ve en önemli sorunun başında hammadde maliyetindeki artış ve hammaddeye ulaşımda yaşanan zorluk gelmektedir.  İkinci sırada, kurlarda kısa dönemde yaşanan sert dalgalanmaların etkisi, üçüncü olarak Avrupa’da salgın önlemleri çerçevesinde kapanmaların uzamasının sektöre yansımaları yer almaktadır. Yerli üreticinin ihtiyacı olduğu halde pamuk ve elyaf ihracatında kasım ayından bu yana çok ciddi bir artış yaşanması ve yerli üreticisinin ihtiyacı olan hammaddenin ihraç edilmesinin ülkemizdeki hammadde fiyatlarında küreseldekinden daha yüksek bir artışı beraberinde getirmektedir.

Küresel pazarda avantajımız olan hızlı termin sürelerinin hammaddeye ulaşımda yaşanan sıkıntı nedeniyle uzaması sektörü olumsuz yönden etkilemektedir. Döviz kurlarındaki sert dalgalanmalar nedeniyle ihracatçılar önlerini göremezken, değişim gösteren fiyatlar karşısında yaşanan belirsizlik ihracat yapan firmaların sağlıklı plan yapma konusunda güçlük yaşamasına neden olmaktadır. İhracat yapan firmalar için döviz kurunun seviyesinin istikrarlı ve öngörülebilir olmasının önemi bulunmaktadır.

***

Perakende Yasasının Uygulanması

Salgın döneminde alınan tedbirler kapsamında perakende sektörünün, iş potansiyeli en yüksek olduğu cumartesi ve pazar günleri, kapalı olmasına karşın, temel ihtiyaç maddesi satılması için açık olan marketlerde, temel ihtiyaç maddelerinin dışında; konfeksiyon, ayakkabı, ev tekstili, elektrik-elektronik eşya, zücaciye gibi ürünlerin de satılması sektör temsilcileri tarafından haksız rekabete yol açtığı şeklinde yorumlanmaktadır.

Marketlerde temel ihtiyaç dışında ürünlerin satılması salt olarak konfeksiyon, ayakkabı, ev tekstili, elektrik-elektronik eşya, zücaciye gibi ürün ticareti yapan firmaların ticaret hacminin azalmasına neden olduğuna yönelik görüşler bulunmaktadır

Bu hususun 6585 sayılı “Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun” ile birlikte değerlendirilmesi ve salgın şartlarından olumsuz etkilenen firmaların mağduriyetlerinin en aza indirilmesi ve haklarının korunması ile rekabette haksızlığın önüne geçilmesi adına temel tüketim malları (yiyecek, içecek ve temizlik malzemesi gibi) dışında ürünlerin satılamaması ile ilgili talepleri gündeme gelmiştir.

***

Sektörün Dönüşümünde BUTEKOM'ün Rolü

2007 yılında Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği (UTİB) tarafından, Bursa ve çevresindeki ilgili kurum ve kuruluşların katılımı ile Türkiye Tekstil Sektörünün geleceğine ait bir vizyon belirlemek üzere “Tekstil Teknolojileri Çalışma Grubu” (TTÇG) oluşturulmuştur.

TTÇG faaliyetleri neticesinde 2008 yılı Ocak ayında kamuoyu ile paylaşılan bir rapor hazırlanarak 2008 yılında bir “Araştırma Merkezinin” kurulması öngörülmüştür. Bu amaçla, Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği ile Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği’nin ortak oldukları bir şirket kurulmuş ve 19.08.2008 tarihinde “Uludağ İhracatçı Birlikleri Bursa Tekstil ve Konfeksiyon, Teknoloji, Eğitim, Araştırma, Danışmanlık ve Enerji Verimliliği Hizmetleri Limited Şirketi” (BUTEKOM) ismi ile tüzel kişilik kazanmıştır.

BUTEKOM’ un Amaçları

Tekstil ve hazır giyim alanında;

  • Dünyadaki tüm gelişmeleri takip edip üye firmalarına sunarak farkındalık bilinci oluşturmak

  • Sunduğu hizmetlerin neticesinde, üye firmaların rekabet gücüne katkıda bulunacak faaliyetleri yönlendirerek, firmaların sürdürülebilirliklerini sağlamak

  • Etkin ve profesyonel ar-ge uzmanlarının yetişmesi için gerekli eğitimleri vermek

  • Kurumsal ve uzman üyeleri arasında işbirliği ve koordinasyonu tesis etmek

  • Ulusal ve uluslararası organizasyonlardaki çalışmalara (fuar, seminer, ar-ge proje pazarı vb.) öncülük etmek, kurumsal ve uzman üyelere organizasyonlardaki bilgileri aktarmaktır.

***

Tekstil ve Teknik Tekstil Mükemmeliyet Merkezi-BUTEKOM

2015 yılında başlayan, Bursa Ticaret ve Sanayi Odası’nın (BTSO) proje sahibi olduğu ve Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı (BEBKA) tarafından finanse edilen “Tekstil ve Teknik Tekstil Mükemmeliyet Merkezi (TTTMM)” projesi ile inşa edilen bina 2016 yılı Ağustos ayında tamamlanmış olup, yıl içerisinde faaliyete geçmiştir. TTTMM’ in tamamlanmasıyla, tekstil ve teknik tekstil alanlarına yönelik 1120 adet test yapılabilecek duruma gelinmiştir. Böylece BEBKA tarafından finanse edilen merkezde, sektördeki firmaların yurt dışından hizmet aldığı birçok test yurt içinde yapılabilir hale gelmekte ve kaynakların yurt dışına aktarılması mümkün olduğunca önlenmektedir.

***

Tekstil ve Teknik Tekstil Mükemmeliyet Merkezinde Uygulanan Test Başlıkları

  • Lif test/analizleri

  • İplik test/analizleri

  • Kumaş fiziksel test/analizleri

  • Kumaş performans test/analizleri

  • Kumaş konfor test/analizleri

  • Renk haslıkları test/analizleri

  • Yanma test/analizleri

  • Kimyasal test/analizleri

  • Konfeksiyon aksesuar test/analizleri

  • Halı test/analizleri

  • Elastik yer döşemeleri test/analizleri

  • Plastik ve kauçuk test/analizleri

  • Deri test/analizleri

  • Aletli test/analizleri

  • Yaşlandırma test/analizleri

  • Muayene test/analizleri

***

Başlıca Sunulan Testler:

  • Konfor testi-(sweatıng guarded)

  • Ozon yaşlandırma testi

  • Limit oksijen indeks ölçümü(loi)

  • Güç tutuşurluk (yanma) testleri

  • Isı iletim katsayısı ölçümü

  • Elektrik iletkenlik özelliği testi

  • Ses yutum ve iletim kaybı testi

  • Mikroskobik analiz

  • Temas açısı ölçümüyle katılarda yüzey gerilimi-hidrofilite

  • Kauçuklarda termal analiz

  • (-) ve (+) sıcaklıklarda mukavemet testleri

  • Kauçukta malzeme kompozisyonu tayini

  • Plastik ve polimerlerde cins tayini

  • Yüksek performanslı kumaşlarda patlama

  • Hızlandırılmış uv yaşlandırma

  • Işık haslığı testi

  • Bundesman su iticilik testi

  • Atmosmerdeki ozona karşı renk haslığı testi

  • Hava koşullarında (atmosfer) yaşlandırma

  • Nem geçirgenlik testi(deriler için)

  • Spektrometre ile haslık sonucu renk değişim değerlendirmesi

Üniversite sanayi işbirliğinin gelişimine katkı sağlamak amacıyla kurulan TTTMM sadece test/analiz ve muayene hizmetleri ile sınırlı kalmayıp numune üretim hattı da kurarak ülkemizin kalkınma hızını yükseltmeyi amaçlamaktadır.

***

Teknik Tekstile Dönüşümde Danışmanlık

BUTEKOM Teknik tekstil danışmanlığı hizmeti kapsamında firmaların "Teknik Tekstil Dönüşüm" süreçlerinde firmaların ihtiyaç duyduğu ürün/üretim yöntemleri, pazar araştırması, dünyadaki eğilimler gibi bilgilerin sunulması ve firmanın üretimine yönelik olarak uygun "Teknik Tekstil Ürününe" yönlendirilmesi kapsamındaki tüm danışmanlık hizmetlerini üstlenmektedir. Teknik Tekstil Danışmanlığı altında toplanan bu hizmetin işleyişi genellikle aşağıdaki şekilde gerçekleşir:

1. Firma "Teknik Tekstil Dönüşüm" 'ü için danışmanlık hizmeti alır.

2. BUTEKOM, firmayı analiz eder. Firmaya uygun Teknik Tekstil ürününü belirlemek üzere firmaya özel raporlar sunar.

3. Hazırlanan rapor doğrultusunda çalışma iki farklı şekilde devam edebilir.

Birinci durum: Firma Ar-Ge projesi hazırlamadan BUTEKOM danışmanlığı ile devam eder, bütçesinin kendi öz kaynaklarından karşılar. Burada BUTEKOM sadece Teknik Tekstil danışmanlığı yapar.

İkinci durum: Firma belirlenen "Teknik Tekstil" ürünü için bir Ar-Ge projesi hazırlar, kendisi yazar veya yazdırma hizmeti alır. Proje onayından sonra BUTEKOM hem Teknik Tekstil danışmanlığı hem de proje danışmanlığı yapar.

***

Tekstil Portal Hizmeti

BUTEKOM tekstil portalı, sektör paydaşlarının işbirliği sağladığı uzman üye grubu sistemi temel alınarak Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı (BEBKA) 2012 Yılı Teklif Çağrısı Sürdürülebilir Sanayi Mali Destek Programı kapsamında desteklenen “Tekstil ve Konfeksiyon Sektöründe Ortak Kuruluş: “projesi kapsamında oluşturulmuştur.

Tekstil Portalı, sektör paydaşlarının mevcut Ar-Ge proje önerileri ile proje ortaklarına (sanayi-üniversite) ve uzman üye grubumuza ulaşmalarını sağlayacaktır.

Ayrıca;

  • Tekstil sektörüne yönelik haberler,

  • Ar-Ge proje önerileri,

  • Konusuna göre uzmanlar,

  • Kütüphane bölümü,

  • Tekstildeki Ar-Ge uygulama örnekleri

  • Eğitim başlıklarından bilgi edinilmesine de olanak sağlayacaktır.

***

Yükselen Trend: E-Ticaret

E-ticaret Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) tarafından “mal ve hizmetlerin üretim, dağıtım, pazarlama, satış ve teslimatının elektronik yollarla yapılması” şeklinde tanımlanmaktadır. 2019 yılında e-ticaretin toplam perakende ticaret içindeki oranı İngiltere’de yüzde 18,3, ABD’de yüzde 15,2 ve Almanya’da yüzde 11,7 olmuştur. Gelişmekte olan ülkelere bakıldığında ise Çin’de bu oran yüzde 28,2, Brezilya’da yüzde 7,6, Rusya’da yüzde 7,2’dir. Türkiye’de online perakendenin toplam perakende ticaretteki oranı 2019 yılında yüzde 6,2 olmuş ve Türkiye bu oranla gelişmekte olan ülkeler ortalaması olan 6,7’nin altında kalmıştır. Bununla birlikte Türkiye’de e-ticaret 2015-2019 yılları arasında yüzde 35 gibi çok yüksek bir yıllık büyüme oranı sergilemiştir. Türkiye’de bazı firmalar 2023 yılında gelmeyi bekledikleri noktaya salgın nedeniyle 2020 yılında geldiklerini açıklamıştır.

2020 yılı başlarından itibaren ortaya çıkan Kovid-19 salgınında e-ticaret, sağlığı koruma ve risk almadan ihtiyaçları karşılama anlamında bir çözüm olarak kullanıldığından ve daha önce e-ticarete temkinli yaklaşan ve ürünü görüp denemeden alamayan müşteriler dahi e-ticaret ile alışverişe alışmaya başlamıştır. E-ticaret perakende ticaret ile kıyaslandığında, firmalar için maliyeti fiziksel mağaza açma maliyetine göre çok daha ucuzdur; ayrıca stok ve dükkân işletme maliyetlerinden tasarruf edilir. Ancak müşteriler ürünleri deneyerek almadığı için, e-ticarette iade oranı geleneksel ticarete göre daha yüksektir.

E-ticaret hacminin sektörlere göre dağılımı incelendiğinde; E-ticaret hacmi en fazla olan sektörün 15,3 Milyar TL ile havayolları sektörü olurken ikinci sırada 13,8 Milyar TL ile Giyim, Aksesuar ve Ayakkabı sektörü yer almaktadır.

Hazır Giyimde e-ticaretin gelişimine örnek olarak Türkiye'nin öncü jean ve hazır giyim markası, 2020 yılını 2.4 milyar TL konsolide gelirle tamamlamıştır. 2020 yılında Türkiye ve uluslararası pazarlarda e-ticaretteki yükselişini devam ettiren firmanın, konsolide online satışları yüzde 110, Türkiye online satışları ise yüzde 152 büyüme kaydetmiştir ve E-ticaretin toplam gelir içindeki payını yüzde 13'e çıkarmıştır.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 23 Kasım 2024
İmsak 06:23
Güneş 07:51
Öğle 12:55
İkindi 15:26
Akşam 17:49
Yatsı 19:12
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 11 31
2. Fenerbahçe 11 26
3. Samsunspor 12 25
4. Eyüpspor 12 22
5. Beşiktaş 11 21
6. Göztepe 11 18
7. Sivasspor 12 17
8. Başakşehir 11 16
9. Kasımpasa 12 14
10. Konyaspor 12 14
11. Antalyaspor 12 14
12. Rizespor 11 13
13. Trabzonspor 11 12
14. Gaziantep FK 11 12
15. Kayserispor 11 12
16. Bodrumspor 12 11
17. Alanyaspor 11 10
18. Hatayspor 11 6
19. A.Demirspor 11 2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 12 25
2. Bandırmaspor 12 24
3. Erzurumspor 12 22
4. Karagümrük 12 21
5. Igdir FK 12 21
6. Ankaragücü 12 19
7. Ahlatçı Çorum FK 12 19
8. Boluspor 12 18
9. Şanlıurfaspor 12 18
10. Ümraniye 13 18
11. Pendikspor 13 18
12. Manisa FK 12 17
13. Esenler Erokspor 12 17
14. Keçiörengücü 12 15
15. Gençlerbirliği 12 15
16. İstanbulspor 12 14
17. Amed Sportif 12 14
18. Sakaryaspor 12 13
19. Adanaspor 12 7
20. Yeni Malatyaspor 12 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 11 28
2. M.City 11 23
3. Chelsea 11 19
4. Arsenal 11 19
5. Nottingham Forest 11 19
6. Brighton 11 19
7. Fulham 11 18
8. Newcastle 11 18
9. Aston Villa 11 18
10. Tottenham 11 16
11. Brentford 11 16
12. Bournemouth 11 15
13. M. United 11 15
14. West Ham United 11 12
15. Leicester City 11 10
16. Everton 11 10
17. Ipswich Town 11 8
18. Crystal Palace 11 7
19. Wolves 11 6
20. Southampton 11 4
Takımlar O P
1. Barcelona 13 33
2. Real Madrid 12 27
3. Atletico Madrid 13 26
4. Villarreal 12 24
5. Osasuna 13 21
6. Athletic Bilbao 13 20
7. Real Betis 13 20
8. Real Sociedad 13 18
9. Mallorca 13 18
10. Girona 13 18
11. Celta Vigo 13 17
12. Rayo Vallecano 12 16
13. Sevilla 13 15
14. Leganes 13 14
15. Getafe 14 13
16. Deportivo Alaves 13 13
17. Las Palmas 13 12
18. Espanyol 12 10
19. Real Valladolid 14 9
20. Valencia 11 7