banner52

banner78

14.12.2021, 10:30

Kent Güvenliği ve Güvenli Kent

Bu hafta sizlere “kent güvenliği” konusundan bahsedeceğim. Güvenlik kavramı geniş bir şemsiyedir. Altında birçok dal vardır. Bunlardan biri de kent güvenliğidir.

Kent güvenliği; önleyici kolluk faaliyetlerinin kentsel alanlarda uygulanmasını anlatan bir kavramdır. Önleyici kolluk faaliyetlerinin kentsel alanlarda uygulanmasının temel amacı güvenli kentler oluşturulmasıdır.

Kent güvenliği esasında bir kamu hizmetidir. Bu kamu hizmetini fiilen yerine getiren/getirmesi gereken kamu otoritesi de büyük ölçüde yerel yönetimlerdir. Konunun merkezi yönetime ve onun uzantısı olan taşra teşkilatına bakan yönü de vardır. Belediyeler yine de kent güvenliği alanında önde gelen görevli ve sorumlu kurumlardır.

Kent güvenliği, her şeyden önce bizi “güvenli kent” kavramına götürür. Güvenli kent; yalnızca “suç oranlarının düşük olduğu kent” olmayıp, güvenli kent, kentlilerin kendilerini kentin herhangi bir noktasında, günün herhangi bir saatinde güvende hissettikleri kenttir. Kadınların, çocukların, yaşlıların, engellilerin, göçmenlerin, yabancıların ve dahası tüm kentlinin, kenti paylaşan her bireyin güvende olduğu kenttir.

Bu konuda “Kent Bilgi Sistemi (KBS)” İLE “Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS)” nin önemli işlevleri olmaktadır. Bu sistemleri ve dijital olanakları kullanarak “Kent Güvenlik Sistemi (KGS)” kurulur. Çağımızda bilgi ve iletişim teknolojileri kent güvenliğinde kamu otoritelerinin elini güçlendirmiştir.

Güvenlik soyut ve somut karşılıkları olan bir kavram ve olgudur. Somut bir olgu olarak güvenli kent elbette bilimin gereği olarak “göstergelerle” ölçülür ve değerlendirilir.  Söz konusu göstergeler: güvenli kent bütünsel yönetim anlayışına dayalı bir yaklaşım olup; kapsayıcı, multi disipliner ve önleyici politikaları benimser.

Dünyada güvenli kentlerle ilgili ölçüm ve değerlendirmelerde farklı indeksler kullanılmaktadır. Bunlardan biri de The Economist’in 40’tan fazla nicel ve nitel göstergeye dayanan “Güvenli Kentler İndeks”’idir. Bu indekste yer alan göstergeler; ‘’dijital güvenlik, kişisel güvenlik, sağlık güvenliği ve altyapı güvenliği’’ olarak dört tematik kategoriye ayrılmıştır. Kentler bu dört kategori için puanlamaya tabi tutulur. Bu puanlama sonuçları The Economist Dergisi tarafından her yıl yayımlanır. Örneğin Türkiye’den İstanbul ili ortalama olarak 45. Sıradadır. Bursa bu konuda İstanbul’dan daha iyi konumdadır. Henüz listede ön sırlarda yer alamasa da ümit verici bir sırada (27.) yer almaktadır.

Kent güvenliği konusunda yerel yönetimlerin önemli fonksiyonları vardır ve olmalıdır.  Bir kentte güvenlikli, sağlıklı ve can güvenliği açısından elverişli bir ortam sağlamak yerel yönetimlerin başta gelen bir görevidir. Kentlinin medeni, sağlıklı, sistemli ve güvenlikli bir ortamda yaşama hakkının olduğu Avrupa Kentsel Şartı’nda da bundan bahsedilmektedir.

Kentsel güvenlik, çeşitli yapısal ve yerel faktörlere bağlı olup genellikle, kentlerde işlenen suçların önlenmesi ve bunlara müdahale edilmesine yönelik faaliyetler, programlar ile incelenir ve izlenir. Burada bir kavram daha göze çarpar; “kente karşı işlenen suç…”

Kente karşı işlenen suçlardan kasıt, genel anlamda kent olarak tanımlanan mekânlara ekonomik, sosyal, fiziksel ve kültürel yönlerden verilen zararları ve kentlerin tarihsel dokularının bozulması ifade edilir. Ülkemize ancak 1980’li yıllardan sonra “kente karşı suç ”tan söz edilmeye başlanmıştır.

Kente karşı işlenen suç olgusunda, kentlere yapılan göçlerin yoğunluğu ve gecekondulaşma oranın yüksek olmasının yanında nüfusun ve yapılaşmanın plansız bir şekilde artmasının da büyük payı vardır. Türkiye’de kente karşı işlenen suçların ya hukuk yoluyla işlendiğini ya da yapılan eylemlerin hukuk sayesinde meşru hale getirildiği vurgulanabilir.

Örnek verecek olursak; imar planları gösterilebilir. İmar tadilatlarının sayısı ülke bazında binlere varmakta ve idari yargıda en çok dava konusu olan bir husus olarak yer almaktadır. Belediye meclislerinde onaylanan her imar plan değişikliği hukuken doğru kabul edilir. Sıklıkla yapılan imar plan değişiklikleri, imar planlarını işlemez hale getirdiği, her plan değişikliğinin ise yeni bir rant kapısının açılmasına vesile olmaktadır. Yapılan plan değişikliklerinin sonunda, oluşan kent sorunlarına da dikkat edilmemektedir.

Nereden bakarsak bakalım “güvenlik” kavramı, güvenlik olgusunun ortaya çıkmasından beri değişen dinamik bir yapıya sahip olmuştur. Çağdaş dünyamızda güvenlik olgusunun bu özelliğini açıkça görmekteyiz. Sosyal, ekonomik ve politik gelişmeler sonucunda güvenlik olgusu ve devletlerin güvenlik algısı da evrime uğramıştır.

Günümüzde güvenlik olgusunun önde gelen alanlarından olan kent güvenliği önemini korumanın yanında farklı boyutlar da kazanmıştır. Konu artık, “kamu güvenliği” nin de bir parçası olmuştur. Kamu güvenliğinin başlıca bir alanı olan “siber güvenlik” kent güvenliği konusunda da dikkatle ele alınması gereken bir husustur.

Kentlerde artan suç oranları, kenti güvenliğini tehdit eden faktörlerin çoğalması kent güvenlik sistemlerinin öneminin artmasına sebep olmuştur. Kent güvenliğinin etkin, hızlı ve ekonomik olabilmesi için, yerel yönetimlere daha çok görevler düştüğü görülmektedir.

Kentin güvenliği ve kent yönetim sistemleri, ülkenin demokratik ve ekonomik durumu ile de paralellik göstermektedir. Bu konuda ülkeler ve şehirleri incelendiğinde demokratik ve ekonomik durumu görece daha iyi olan ülkelerin, kent güvenliğinde de daha iyi durumda oldukları görülmüştür.

Kaynaklar (kısaca): (Kün, Bayram, Özhan, 2020: 247), (Alacadağlı, 2020: 161), (Kaya, 2016:147).

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 23 Kasım 2024
İmsak 06:23
Güneş 07:51
Öğle 12:55
İkindi 15:26
Akşam 17:49
Yatsı 19:12
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 11 31
2. Fenerbahçe 11 26
3. Samsunspor 12 25
4. Eyüpspor 12 22
5. Beşiktaş 11 21
6. Göztepe 11 18
7. Sivasspor 12 17
8. Başakşehir 11 16
9. Kasımpasa 12 14
10. Konyaspor 12 14
11. Antalyaspor 12 14
12. Rizespor 11 13
13. Trabzonspor 11 12
14. Gaziantep FK 11 12
15. Kayserispor 11 12
16. Bodrumspor 12 11
17. Alanyaspor 11 10
18. Hatayspor 11 6
19. A.Demirspor 11 2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 12 25
2. Bandırmaspor 12 24
3. Erzurumspor 12 22
4. Karagümrük 12 21
5. Igdir FK 12 21
6. Ankaragücü 12 19
7. Ahlatçı Çorum FK 12 19
8. Boluspor 12 18
9. Şanlıurfaspor 12 18
10. Ümraniye 13 18
11. Pendikspor 13 18
12. Manisa FK 12 17
13. Esenler Erokspor 12 17
14. Keçiörengücü 12 15
15. Gençlerbirliği 12 15
16. İstanbulspor 12 14
17. Amed Sportif 12 14
18. Sakaryaspor 12 13
19. Adanaspor 12 7
20. Yeni Malatyaspor 12 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 11 28
2. M.City 11 23
3. Chelsea 11 19
4. Arsenal 11 19
5. Nottingham Forest 11 19
6. Brighton 11 19
7. Fulham 11 18
8. Newcastle 11 18
9. Aston Villa 11 18
10. Tottenham 11 16
11. Brentford 11 16
12. Bournemouth 11 15
13. M. United 11 15
14. West Ham United 11 12
15. Leicester City 11 10
16. Everton 11 10
17. Ipswich Town 11 8
18. Crystal Palace 11 7
19. Wolves 11 6
20. Southampton 11 4
Takımlar O P
1. Barcelona 13 33
2. Real Madrid 12 27
3. Atletico Madrid 13 26
4. Villarreal 12 24
5. Osasuna 13 21
6. Athletic Bilbao 13 20
7. Real Betis 13 20
8. Real Sociedad 13 18
9. Mallorca 13 18
10. Girona 13 18
11. Celta Vigo 13 17
12. Rayo Vallecano 12 16
13. Sevilla 13 15
14. Leganes 13 14
15. Getafe 14 13
16. Deportivo Alaves 13 13
17. Las Palmas 13 12
18. Espanyol 12 10
19. Real Valladolid 14 9
20. Valencia 11 7