banner52

banner78

16.11.2021, 09:37

Şehirlerde Mekânsal Yerleşim Açıklamalarından Yansıyanlar

Konu güncel. İnsan faaliyetleri kaynaklı karbon salınımlarının sınırlanmasını öngören ve de ülkelerde bu konuda taahhütte bulunma zorunluluğu getiren Paris İklim Antlaşması TBMM’de de kabul edilerek yürürlüğe girdi. Bu çerçevede antlaşmaya imza koyan 192 ülke gibi ülkemizde de karbon salınımını sınırlayan birçok uygulama aşamalı şekilde gündeme gelecek.

PARİS İKLİM ANTLAŞMASI DEVREDE

Sanayide kaynak kullanımı, geri dönüşüm, yenilenebilir enerji ve temiz üretim teknolojilerine geçiş karbon azaltımı için ödev listesini oluşturuyor.

İnşaat sektörünü ilgilendiren “yeşil bina” uygulaması ile enerji verimliliği, su tasarrufu ve kendi enerjisini üretme gibi farklı bir ödev türü de gündemimize girecek.

Enerji sektöründe kömürden, petrolden ve doğalgazdan elektrik üretimi çokta gecikmeden aşamalı şekilde sonlandırılacak.

Ulaşım sektöründe elektrikli araç düzenine geçilecek ve alt yapı uyarlanacak.

Tarım sektörü ile akıllı olmayan su kullanımını azaltacak, ilaç ve gübre kullanımında da sınırlamaya gidilecek, hayvancılıkla ilgili de özel tedbirler gerekiyor.

ANTLAŞMA ŞEHİRLERİMİZİ NASIL ETKİLEYECEK

Son dönüşüm yaşayacak alan şehircilik konusudur. Şehirlerimizde planlama, enerji kullanımı, sanayi yapılanması ile üretim süreçleri, ulaşım, inşaat faaliyetleri ve tarımsal faaliyetler Avrupa Yeşil Mutabakatı açısından özel izlenecek alanlar olarak görülüyor. Şehirlerimiz bir taraftan savaşlar, iklim krizleri, terör ve ekonomik nedenlerle göç eden insanların akını ile mücadele ederken diğer taraftan mevcut nüfus yapısının en temel gıda, eğitim, sağlık, ulaşım, alt yapı ve çevre gibi ihtiyaçlarını karşılama gibi bir görevleri var. Bu ihtiyaçların bir bölümü merkezi yönetim tarafından karşılanıyor olsa da toplum birinci derecede yerel yönetimlerin yaşanılan sorunların çözümünde sorumluluk almasını bekleyebilir.

Tabi ki yerel yönetimler toplumsal taleplerin karşılanması noktasında bütçeleri, yasal yetkileri ve yönettikleri kentin kapasitesi ile sınırlıdırlar. 1 milyon kişi nüfusu olan bir kente 2 milyon kişi ilave göçmen gelmiş olması halinde bu kentin alt yapısının, ulaşımının, temel ihtiyaç maddelerinin, suyunun yeterli olması mümkün değildir. Bu örnek tabi ki olağanüstü bir durumu açıklayabilir. Ancak şu anda birçok şehrimiz (Başta Marmara Bölgesi şehirleri İstanbul, Kocaeli, Tekirdağ ve Bursa) normal kapasitelerinin asgari 2 katı yoğunlukta nüfus barındırmaktadırlar. Bu konu bilimsel olarak çok sayıda incelemelere konu edilmiş ve acil tedbir alınması bilim insanlarınca önerilmektedir.

MARMARA ŞEHİRLERİNDE KURUMSAL TEPKİLER

Marmara şehirlerimizin kapasitelerinin üzerinde bir büyüklüğe ulaşmaları sadece trafik, su kıtlığı, çevre kirliliği değil vatandaşın en temel haklarından olan barınma yani konut sorununun çözümüne de imkân vermiyor.

Çevre ve Şehircilik Bakanı Sn. Murat Kurum İstanbul’da 25.02.2020 tarihli açıklamasında şu ifadeler yer alıyor:

Yatay mimari için şehirlerde yer yok değerlendirmesine katılmıyorum. Artık şehrin içinden çıkması gereken sanayi alanları var. Bu alanları taşıyacağız.

Bursa Ticaret Sanayi Odası İnşaat Konseyi bünyesinde oluşturulan “Ortak Çalışma Grubu”nca hazırlanan “Bursa Kentsel Dönüşüm Raporu” da geçen hafta kamuoyu ile paylaşıldı. Ayrıntıları gazetemizde okuyabilirsiniz. Öncelikle kentimiz için yapılan bu değerli çalışmaya katkı veren tüm STK ve uzman katılımcıları içtenlikle kutluyorum. Geniş bir durum tespiti ve öneriler listesi oluşturulmuş. Ben konumuzu ilgilendiren hususlarda raporda yer alan bazı tespit ve önerileri hemen paylaşmak istiyorum.

  •  Bursa’daki sanayi alanlarının yüzde 45’ini plansız sanayi alanları oluşturuyor. OSB’ler dışında yer alan kent içerisinde kalmış dağınık ve küçük ölçekli sanayi yapıları ve atölyeler kentin dışında planlanacak. Çevreye dost, altyapısı uygun ve sürdürülebilir üretime katkı sağlayacak organize sanayi ve ticaret bölgelerine taşınmalı. Boşaltılan alanlar rezerv alan olarak değerlendirilerek kentsel dönüşüme katkı sağlanmalı.
  • Yeni sanayiye ihtiyaç olmadığını düşünüyoruz. Çok fazla dağınık sanayi alanları var. Halen konut bölgelerine bunların yapımı devam ediyor. Belki bunların gruplanıp şehir dışına taşınması çözüm olacaktır.(Mimarlar Odası)
  • Şu an 17-18 sanayi bölgesi var 23’e çıkacağı konuşuluyor. Bursa bu kadar sanayi bölgesini kaldırmaz. Çünkü her yeni sanayi bölgesi yeni göç demektir. Yeni göçte altyapı ve ulaşım problemi demektir. (İnşaat Mühendisleri Odası)

MUTABAKATA EYLEM PLANI GEREKİYOR

Görüldüğü üzere aklın yolu bir. İstanbul’da da Bursa’da da devlet yetkilileri, STK temsilcileri ve sanayiciler şehirlerde OSB dışındaki sanayi yapılanmalarının kent dışına taşınması noktasında hem fikirler.

Bu noktada bir uyarımız olacak. OSB dışındaki düzensiz üretim tesislerinin kent dışına çıkartılması, bulunduğu yerden 50-60 km öteye taşınması olarak kesinlikle düşünülmemelidir.  Sorun bölgenin bu faaliyetlerin getirdiği nüfus yoğunluğuna bağlı ulaşım, su, enerji, gıda, ısınma ve alt yapı gibi temel ihtiyaçlarının karşılanmasındaki problemlerdir. Yakın mesafeli taşınmalar bu sorunu çözemez.

Halbuki birçok Anadolu kentinde altyapısı hazır OSB’ler boş duruyor. Ve yatırımcı bekliyorlar. Her türlü teşvik de söz konusu. Alternatifli çözüm önerileri ile ortaya konulan OSB dışı üretim tesislerinin taşınması konusu gönüllü olarak sağlanamaz ise susuzluk, hava kirliliği, sel, müsilaj, gıda kıtlığı şeklindeki doğanın ödeteceği bedeller ile Kanun çıkartmak zorunda kalabiliriz.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 23 Kasım 2024
İmsak 06:23
Güneş 07:51
Öğle 12:55
İkindi 15:26
Akşam 17:49
Yatsı 19:12
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 11 31
2. Fenerbahçe 11 26
3. Samsunspor 12 25
4. Eyüpspor 12 22
5. Beşiktaş 11 21
6. Göztepe 11 18
7. Sivasspor 12 17
8. Başakşehir 11 16
9. Kasımpasa 12 14
10. Konyaspor 12 14
11. Antalyaspor 12 14
12. Rizespor 11 13
13. Trabzonspor 11 12
14. Gaziantep FK 11 12
15. Kayserispor 11 12
16. Bodrumspor 12 11
17. Alanyaspor 11 10
18. Hatayspor 11 6
19. A.Demirspor 11 2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 12 25
2. Bandırmaspor 12 24
3. Erzurumspor 12 22
4. Karagümrük 12 21
5. Igdir FK 12 21
6. Ankaragücü 12 19
7. Ahlatçı Çorum FK 12 19
8. Boluspor 12 18
9. Şanlıurfaspor 12 18
10. Ümraniye 13 18
11. Pendikspor 13 18
12. Manisa FK 12 17
13. Esenler Erokspor 12 17
14. Keçiörengücü 12 15
15. Gençlerbirliği 12 15
16. İstanbulspor 12 14
17. Amed Sportif 12 14
18. Sakaryaspor 12 13
19. Adanaspor 12 7
20. Yeni Malatyaspor 12 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 11 28
2. M.City 11 23
3. Chelsea 11 19
4. Arsenal 11 19
5. Nottingham Forest 11 19
6. Brighton 11 19
7. Fulham 11 18
8. Newcastle 11 18
9. Aston Villa 11 18
10. Tottenham 11 16
11. Brentford 11 16
12. Bournemouth 11 15
13. M. United 11 15
14. West Ham United 11 12
15. Leicester City 11 10
16. Everton 11 10
17. Ipswich Town 11 8
18. Crystal Palace 11 7
19. Wolves 11 6
20. Southampton 11 4
Takımlar O P
1. Barcelona 13 33
2. Real Madrid 12 27
3. Atletico Madrid 13 26
4. Villarreal 12 24
5. Osasuna 13 21
6. Athletic Bilbao 13 20
7. Real Betis 13 20
8. Real Sociedad 13 18
9. Mallorca 13 18
10. Girona 13 18
11. Celta Vigo 13 17
12. Rayo Vallecano 12 16
13. Sevilla 13 15
14. Leganes 13 14
15. Getafe 14 13
16. Deportivo Alaves 13 13
17. Las Palmas 13 12
18. Espanyol 12 10
19. Real Valladolid 14 9
20. Valencia 11 7