banner69

16.11.2021, 09:37

Şehirlerde Mekânsal Yerleşim Açıklamalarından Yansıyanlar

Konu güncel. İnsan faaliyetleri kaynaklı karbon salınımlarının sınırlanmasını öngören ve de ülkelerde bu konuda taahhütte bulunma zorunluluğu getiren Paris İklim Antlaşması TBMM’de de kabul edilerek yürürlüğe girdi. Bu çerçevede antlaşmaya imza koyan 192 ülke gibi ülkemizde de karbon salınımını sınırlayan birçok uygulama aşamalı şekilde gündeme gelecek.

PARİS İKLİM ANTLAŞMASI DEVREDE

Sanayide kaynak kullanımı, geri dönüşüm, yenilenebilir enerji ve temiz üretim teknolojilerine geçiş karbon azaltımı için ödev listesini oluşturuyor.

İnşaat sektörünü ilgilendiren “yeşil bina” uygulaması ile enerji verimliliği, su tasarrufu ve kendi enerjisini üretme gibi farklı bir ödev türü de gündemimize girecek.

Enerji sektöründe kömürden, petrolden ve doğalgazdan elektrik üretimi çokta gecikmeden aşamalı şekilde sonlandırılacak.

Ulaşım sektöründe elektrikli araç düzenine geçilecek ve alt yapı uyarlanacak.

Tarım sektörü ile akıllı olmayan su kullanımını azaltacak, ilaç ve gübre kullanımında da sınırlamaya gidilecek, hayvancılıkla ilgili de özel tedbirler gerekiyor.

ANTLAŞMA ŞEHİRLERİMİZİ NASIL ETKİLEYECEK

Son dönüşüm yaşayacak alan şehircilik konusudur. Şehirlerimizde planlama, enerji kullanımı, sanayi yapılanması ile üretim süreçleri, ulaşım, inşaat faaliyetleri ve tarımsal faaliyetler Avrupa Yeşil Mutabakatı açısından özel izlenecek alanlar olarak görülüyor. Şehirlerimiz bir taraftan savaşlar, iklim krizleri, terör ve ekonomik nedenlerle göç eden insanların akını ile mücadele ederken diğer taraftan mevcut nüfus yapısının en temel gıda, eğitim, sağlık, ulaşım, alt yapı ve çevre gibi ihtiyaçlarını karşılama gibi bir görevleri var. Bu ihtiyaçların bir bölümü merkezi yönetim tarafından karşılanıyor olsa da toplum birinci derecede yerel yönetimlerin yaşanılan sorunların çözümünde sorumluluk almasını bekleyebilir.

Tabi ki yerel yönetimler toplumsal taleplerin karşılanması noktasında bütçeleri, yasal yetkileri ve yönettikleri kentin kapasitesi ile sınırlıdırlar. 1 milyon kişi nüfusu olan bir kente 2 milyon kişi ilave göçmen gelmiş olması halinde bu kentin alt yapısının, ulaşımının, temel ihtiyaç maddelerinin, suyunun yeterli olması mümkün değildir. Bu örnek tabi ki olağanüstü bir durumu açıklayabilir. Ancak şu anda birçok şehrimiz (Başta Marmara Bölgesi şehirleri İstanbul, Kocaeli, Tekirdağ ve Bursa) normal kapasitelerinin asgari 2 katı yoğunlukta nüfus barındırmaktadırlar. Bu konu bilimsel olarak çok sayıda incelemelere konu edilmiş ve acil tedbir alınması bilim insanlarınca önerilmektedir.

MARMARA ŞEHİRLERİNDE KURUMSAL TEPKİLER

Marmara şehirlerimizin kapasitelerinin üzerinde bir büyüklüğe ulaşmaları sadece trafik, su kıtlığı, çevre kirliliği değil vatandaşın en temel haklarından olan barınma yani konut sorununun çözümüne de imkân vermiyor.

Çevre ve Şehircilik Bakanı Sn. Murat Kurum İstanbul’da 25.02.2020 tarihli açıklamasında şu ifadeler yer alıyor:

Yatay mimari için şehirlerde yer yok değerlendirmesine katılmıyorum. Artık şehrin içinden çıkması gereken sanayi alanları var. Bu alanları taşıyacağız.

Bursa Ticaret Sanayi Odası İnşaat Konseyi bünyesinde oluşturulan “Ortak Çalışma Grubu”nca hazırlanan “Bursa Kentsel Dönüşüm Raporu” da geçen hafta kamuoyu ile paylaşıldı. Ayrıntıları gazetemizde okuyabilirsiniz. Öncelikle kentimiz için yapılan bu değerli çalışmaya katkı veren tüm STK ve uzman katılımcıları içtenlikle kutluyorum. Geniş bir durum tespiti ve öneriler listesi oluşturulmuş. Ben konumuzu ilgilendiren hususlarda raporda yer alan bazı tespit ve önerileri hemen paylaşmak istiyorum.

  •  Bursa’daki sanayi alanlarının yüzde 45’ini plansız sanayi alanları oluşturuyor. OSB’ler dışında yer alan kent içerisinde kalmış dağınık ve küçük ölçekli sanayi yapıları ve atölyeler kentin dışında planlanacak. Çevreye dost, altyapısı uygun ve sürdürülebilir üretime katkı sağlayacak organize sanayi ve ticaret bölgelerine taşınmalı. Boşaltılan alanlar rezerv alan olarak değerlendirilerek kentsel dönüşüme katkı sağlanmalı.
  • Yeni sanayiye ihtiyaç olmadığını düşünüyoruz. Çok fazla dağınık sanayi alanları var. Halen konut bölgelerine bunların yapımı devam ediyor. Belki bunların gruplanıp şehir dışına taşınması çözüm olacaktır.(Mimarlar Odası)
  • Şu an 17-18 sanayi bölgesi var 23’e çıkacağı konuşuluyor. Bursa bu kadar sanayi bölgesini kaldırmaz. Çünkü her yeni sanayi bölgesi yeni göç demektir. Yeni göçte altyapı ve ulaşım problemi demektir. (İnşaat Mühendisleri Odası)

MUTABAKATA EYLEM PLANI GEREKİYOR

Görüldüğü üzere aklın yolu bir. İstanbul’da da Bursa’da da devlet yetkilileri, STK temsilcileri ve sanayiciler şehirlerde OSB dışındaki sanayi yapılanmalarının kent dışına taşınması noktasında hem fikirler.

Bu noktada bir uyarımız olacak. OSB dışındaki düzensiz üretim tesislerinin kent dışına çıkartılması, bulunduğu yerden 50-60 km öteye taşınması olarak kesinlikle düşünülmemelidir.  Sorun bölgenin bu faaliyetlerin getirdiği nüfus yoğunluğuna bağlı ulaşım, su, enerji, gıda, ısınma ve alt yapı gibi temel ihtiyaçlarının karşılanmasındaki problemlerdir. Yakın mesafeli taşınmalar bu sorunu çözemez.

Halbuki birçok Anadolu kentinde altyapısı hazır OSB’ler boş duruyor. Ve yatırımcı bekliyorlar. Her türlü teşvik de söz konusu. Alternatifli çözüm önerileri ile ortaya konulan OSB dışı üretim tesislerinin taşınması konusu gönüllü olarak sağlanamaz ise susuzluk, hava kirliliği, sel, müsilaj, gıda kıtlığı şeklindeki doğanın ödeteceği bedeller ile Kanun çıkartmak zorunda kalabiliriz.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 27 Nisan 2025
İmsak 06:47
Güneş 08:18
Öğle 13:10
İkindi 15:31
Akşam 17:52
Yatsı 19:17
6
hafif yağmur
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 30 77
2. Fenerbahçe 31 75
3. Samsunspor 32 54
4. Beşiktaş 31 52
5. Eyüpspor 31 50
6. Başakşehir 30 48
7. Trabzonspor 30 42
8. Kasımpaşa 31 42
9. Gaziantep FK 31 42
10. Göztepe 30 40
11. Konyaspor 31 40
12. Antalyaspor 31 40
13. Kayserispor 30 37
14. Rizespor 30 37
15. Sivasspor 32 34
16. Alanyaspor 30 34
17. Bodrum FK 32 34
18. Hatayspor 31 19
19. A.Demirspor 30 -2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 35 69
2. Karagümrük 35 60
3. Gençlerbirliği 35 59
4. Erzurumspor 35 58
5. Bandırmaspor 35 57
6. İstanbulspor 35 55
7. Amed Sportif 35 54
8. Iğdır FK 35 52
9. Esenler Erokspor 35 52
10. Boluspor 35 52
11. Keçiörengücü 35 51
12. Ahlatçı Çorum FK 35 51
13. Ümraniye 35 50
14. Pendikspor 35 45
15. Sakaryaspor 35 45
16. Manisa FK 35 41
17. Şanlıurfaspor 35 40
18. Ankaragücü 35 39
19. Adanaspor 35 30
20. Yeni Malatyaspor 35 -21
Takımlar O P
1. Liverpool 33 79
2. Arsenal 34 67
3. Newcastle 34 62
4. M.City 34 61
5. Chelsea 34 60
6. Nottingham Forest 33 60
7. Aston Villa 34 57
8. Fulham 34 51
9. Brighton 34 51
10. Bournemouth 33 49
11. Brentford 33 46
12. Crystal Palace 34 45
13. Wolves 34 41
14. Everton 34 38
15. M. United 33 38
16. Tottenham 33 37
17. West Ham United 34 36
18. Ipswich Town 34 21
19. Leicester City 34 18
20. Southampton 34 11
Takımlar O P
1. Barcelona 33 76
2. Real Madrid 33 72
3. Atletico Madrid 33 66
4. Athletic Bilbao 33 60
5. Real Betis 33 54
6. Villarreal 32 52
7. Celta Vigo 33 46
8. Osasuna 33 44
9. Mallorca 33 44
10. Real Sociedad 33 42
11. Rayo Vallecano 33 41
12. Getafe 33 39
13. Espanyol 32 39
14. Valencia 33 39
15. Sevilla 33 37
16. Girona 33 35
17. Deportivo Alaves 33 34
18. Las Palmas 33 32
19. Leganes 33 30
20. Real Valladolid 33 16