‘Toplu taşıma lüks oldu’
İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şube Yönetim Kurulu Başkanı Ülkü Küçükkayalar, hazırladıkları değerlendirme raporunu kamuoyuyla paylaştı: “Ülkemizde şu anki fiyatlarla toplu taşıma araçlarını kullanmak maalesef lüks.”

İMO Bursa Şube Yönetim Kurulu Başkanı Ülkü Küçükkayalar, Bursa ulaşımında yaşanan gelişmeler ile ilgili açıklama yaptı. ‘Ülkemizde şu anki fiyatlarla toplu taşıma araçlarını kullanmak maalesef lüks’ diyen Küçükkayalar, “Bursa’da toplu ulaşıma 1 Ocak 2022 tarihinde yüzde 20 zam yapılarak metro 4,20 lira, otobüs uzun hat 5,30 lira, kısa hat 4,70 liraya yükselmiştir. 1 Nisan 2022 tarihinde ise yüzde 17 ile yüzde 36 arasında değişen oranlarda bir zam daha yapıldı. Metro 5,25 lira, otobüs uzun hat 6,25 lira, kısa hat 5,50 lira oldu. ‘En az zammı ben yaptım’ söylemi toplu taşımada maalesef övünülecek bir konu değildir” dedi.
Küçükkayalar, “Bursa’da bir diğer konu da yakın mesafeli yolculuklarda ücret iadesini düzenleyen ve her BursaRay durağına yerleştirilen validatörlerin işlevsiz hale getirilmesidir. 2-3 istasyonluk mesafede seyahat edenle 20 istasyonluk mesafede seyahat eden yolcu aynı parayı ödememelidir. Ücret iade sistemi işler hale getirilmelidir. Sosyal yönü olan bir diğer konu da engelli, yaşlı, gazi ve şehitler ile yakınlarını ücretsiz seyahat desteği. 6 Nisan 2022 tarih ve 31801 ile çıkan sayılı yönetmelik ile yüzde 50 artırılmıştır. Bursa’da yaşanan ve ulusal basında da gündem olan yaşlı/ engelli vatandaşlarımızı toplu taşıma araçlarına kabul etmeme olaylarının son bulmasını arzu ediyoruz” ifadelerini kullandı.
ZAM KOLAYCILIKTIR
Başkan Küçükkayalar, şu önerilerde bulundu: “Toplu taşıma haktır. Şehirleri yavaş yavaş öldüren özel araç bağımlılığının panzehiridir. Araçların ulaşımı yerine insanların ulaşımının sağlanması ilkesinin vücut bulmuş halidir. Pandemi döneminde ağır hasar alan toplu taşımanın yeniden cazip hale getirilmesi, ucuz, konforlu ve hızlı olması esastır. Toplu taşıma, sadece ‘toplu taşıma’ değil kente ve kentliye birçok faydası olan bir sistemdir. Çevre kirliliği, trafik, gürültü, otopark vb. birçok sorunların çözümüdür. Toplu taşımaya zam yapmak kolaycılıktır. Belediyecilik sadece yol, kavşak yapmak değildir. Belediyeler aynı zamanda vatandaşına ucuz, konforlu, adil bir ulaşım sağlamak zorundadır. Bu zor dönemde halkımızın bu bedellerle toplu taşımayı kullanması çok büyük sıkıntıdır. Gerek Büyükşehir Belediyeleri gerekse Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı artan maliyetleri vatandaşa yansıtmadan sübvanse etmelidir. Dizel yakıtlı otobüsler yerine elektrikli araç kullanımına geçilmelidir.”
REVİZYON ELEŞTİRİSİ
Basında yer alan Bursa Emek- YHT- Şehir Hastanesi Hafif Raylı Sistem İnşaatı için Geçit Bölgesinde proje revizyonunu doğru bulmadıklarını vurgulayan Küçükkayalar, ilk projesinde yer almayan sonradan ilave edilen 493 metrelik Bursaray Gökdere Viyadüğü kötü görüntüsünü ve trafiği nasıl olumsuz etkilediğini örnek göstererek, “Binaların çatı katı hizasından geçen Gökdere Viyadüğü Bursa’ya hiç yakışmadı. Bursa ve Uludağ siluetine maalesef zarar verdi. BursaRay’ın işletme hızını düşürdü. O bölgede karayolu ulaşımını olumsuz etkiledi. Şimdi ise Geçit’te aynı hatanın tekrarlanmaması gerekmektedir. Mudanya karayolunun en çok tıkandığı kesim olan Geçit, yer altı ile geçişin şart olduğu önemli bir kesimdir” dedi.
TBM KULLANILMALI
Küçükkayalar açıklamasını şu ifadelerle sürdürdü: “BursaRay’ın Bursa Uludağ Üniversitesi’ne uzatılması esnasında da projesinde yeraltından gitmesi gereken kesimleri, tasarruf amaçlı yüzeyden geçirerek mahalleyi ikiye bölen ve trafiği belirli kavşaklarda toplamak suretiyle kilitleme noktasına getiren zihniyet aynı hatayı Geçit’te de yapmak istemektedir. 4 adet istasyondan oluşan yaklaşık 6,1 kilometre uzunluğundaki Bursa Emek YHT- Şehir Hastanesi Hafif Raylı Sistem İnşaatının Geçit kesiminin projesinde öngörülen yer altı geçişinin, alt yapı unsurlarının deplasesinin zaman alacağı gerekçesi ile önce orta refüjde yüzeysel sonra da viyadükle geçilmesi durumu tartışılır oldu. Alt yapı deplase işleri ve Aç-Kapa tünel imalatı zaman alıyor ise belli başlı Büyükşehirlerin (İstanbul, Ankara, İzmir vb.) kullandığı ama Bursa’da bugüne kadar hiç kullanılmayan Tünel Açma Makinesi (TBM) kullanılmalıdır. TBM ile yapılan tünellerde derinlik problem olmaz her cins ve klastaki zeminde çalışır. Kazı ve prekast paneller ile desteklemeyi eş zamanlı yapar. Hem kamulaştırma hem de altyapı deplase problemi yaşanmaz. İstasyon bölgeleri dışında inşaat trafiği de olmaz. Ayrıca TBM ile yapılan tünellerde aylık ilerleme hızı en olumsuz durumda bile 300-350 metrenin altında olmaz. Yani hızlı bir imalat süreci yaşanır. Bursa her şeyin en iyisine layıktır ve TBM kullanımından mahrum bırakılmamalıdır. Hafif Raylı Sistem inşaatı süresince trafiğin olumsuz işleyeceği düşünülerek yapılan yaklaşık 1 kilometre boyunda 10 metre platform genişliğine sahip servis yolu yapılmışken Geçit Bölgesi yeraltı ile geçilmelidir. O bölgeyi ikiye ayıracak yüzeysel geçiş ya da silueti bozacak viyadük yapmak büyük hata olur. Kısa vadeli ve popülist düşünceler Bursa’mızın geleceğini heba etmektedir. İstanbul’da raylı sistem deniz altından götürülürken Bursa olarak bizim yerin altına dahi alamamamız ya da projesinde yer altından geçilen kesimi yüzeye almak istememiz büyük hatadır. Pahalı ulaşım yatırımlarının; seçime yetiştirilme kriteri yerine şehre sorun oluşturmadan seyahat yapabilmenin en uygun yolu amaçlanmalıdır.” (Kaynak: İMO Bursa)
İmsak | 06:47 | ||
Güneş | 08:18 | ||
Öğle | 13:10 | ||
İkindi | 15:31 | ||
Akşam | 17:52 | ||
Yatsı | 19:17 |
Takımlar | O | P |
---|---|---|
1. Galatasaray | 29 | 74 |
2. Fenerbahçe | 28 | 68 |
3. Samsunspor | 30 | 51 |
4. Beşiktaş | 28 | 48 |
5. Eyüpspor | 29 | 47 |
6. Başakşehir | 28 | 42 |
7. Göztepe | 28 | 39 |
8. Gaziantep FK | 28 | 39 |
9. Kasımpaşa | 29 | 39 |
10. Antalyaspor | 29 | 39 |
11. Trabzonspor | 28 | 36 |
12. Konyaspor | 29 | 34 |
13. Rizespor | 28 | 34 |
14. Bodrum FK | 29 | 33 |
15. Kayserispor | 28 | 33 |
16. Sivasspor | 29 | 31 |
17. Alanyaspor | 29 | 31 |
18. Hatayspor | 28 | 19 |
19. A.Demirspor | 28 | -2 |
Takımlar | O | P |
---|---|---|
1. Kocaelispor | 33 | 66 |
2. Karagümrük | 33 | 59 |
3. Gençlerbirliği | 33 | 57 |
4. Erzurumspor | 33 | 55 |
5. Bandırmaspor | 33 | 55 |
6. İstanbulspor | 33 | 52 |
7. Keçiörengücü | 33 | 48 |
8. Boluspor | 33 | 48 |
9. Iğdır FK | 33 | 48 |
10. Esenler Erokspor | 33 | 48 |
11. Ahlatçı Çorum FK | 33 | 48 |
12. Amed Sportif | 33 | 48 |
13. Ümraniye | 33 | 47 |
14. Pendikspor | 33 | 45 |
15. Sakaryaspor | 33 | 42 |
16. Ankaragücü | 33 | 38 |
17. Manisa FK | 33 | 38 |
18. Şanlıurfaspor | 33 | 37 |
19. Adanaspor | 33 | 27 |
20. Yeni Malatyaspor | 33 | -21 |
Takımlar | O | P |
---|---|---|
1. Liverpool | 31 | 73 |
2. Arsenal | 31 | 62 |
3. Nottingham Forest | 31 | 57 |
4. Chelsea | 31 | 53 |
5. Newcastle | 30 | 53 |
6. M.City | 31 | 52 |
7. Aston Villa | 31 | 51 |
8. Fulham | 31 | 48 |
9. Brighton | 31 | 47 |
10. Bournemouth | 31 | 45 |
11. Crystal Palace | 30 | 43 |
12. Brentford | 31 | 42 |
13. M. United | 31 | 38 |
14. Tottenham | 31 | 37 |
15. Everton | 31 | 35 |
16. West Ham United | 31 | 35 |
17. Wolves | 31 | 32 |
18. Ipswich Town | 31 | 20 |
19. Leicester City | 31 | 17 |
20. Southampton | 31 | 10 |
Takımlar | O | P |
---|---|---|
1. Barcelona | 30 | 67 |
2. Real Madrid | 30 | 63 |
3. Atletico Madrid | 30 | 60 |
4. Athletic Bilbao | 30 | 54 |
5. Villarreal | 29 | 48 |
6. Real Betis | 30 | 48 |
7. Celta Vigo | 30 | 43 |
8. Real Sociedad | 30 | 41 |
9. Rayo Vallecano | 30 | 40 |
10. Mallorca | 30 | 40 |
11. Getafe | 30 | 39 |
12. Valencia | 31 | 37 |
13. Sevilla | 31 | 36 |
14. Osasuna | 30 | 35 |
15. Girona | 30 | 34 |
16. Espanyol | 29 | 32 |
17. Deportivo Alaves | 30 | 30 |
18. Leganes | 30 | 28 |
19. Las Palmas | 30 | 26 |
20. Real Valladolid | 30 | 16 |