banner69

‘Toplu taşıma lüks oldu’

İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şube Yönetim Kurulu Başkanı Ülkü Küçükkayalar, hazırladıkları değerlendirme raporunu kamuoyuyla paylaştı: “Ülkemizde şu anki fiyatlarla toplu taşıma araçlarını kullanmak maalesef lüks.”

SİVİL TOPLUM KURULUŞLARI 20.04.2022, 01:58
‘Toplu taşıma lüks oldu’

İMO Bursa Şube Yönetim Kurulu Başkanı Ülkü Küçükkayalar, Bursa ulaşımında yaşanan gelişmeler ile ilgili açıklama yaptı. ‘Ülkemizde şu anki fiyatlarla toplu taşıma araçlarını kullanmak maalesef lüks’ diyen Küçükkayalar, “Bursa’da toplu ulaşıma 1 Ocak 2022 tarihinde yüzde 20 zam yapılarak metro 4,20 lira,  otobüs uzun hat 5,30 lira, kısa hat 4,70 liraya yükselmiştir. 1 Nisan 2022 tarihinde ise yüzde 17 ile yüzde 36 arasında değişen oranlarda bir zam daha yapıldı. Metro 5,25 lira, otobüs uzun hat 6,25 lira,  kısa hat 5,50 lira oldu. ‘En az zammı ben yaptım’ söylemi toplu taşımada maalesef övünülecek bir konu değildir” dedi.

Küçükkayalar, “Bursa’da bir diğer konu da yakın mesafeli yolculuklarda ücret iadesini düzenleyen ve her BursaRay durağına yerleştirilen validatörlerin işlevsiz hale getirilmesidir. 2-3 istasyonluk mesafede seyahat edenle 20 istasyonluk mesafede seyahat eden yolcu aynı parayı ödememelidir. Ücret iade sistemi işler hale getirilmelidir. Sosyal yönü olan bir diğer konu da engelli, yaşlı, gazi ve şehitler ile yakınlarını ücretsiz seyahat desteği. 6 Nisan 2022 tarih ve 31801 ile çıkan sayılı yönetmelik ile yüzde 50 artırılmıştır. Bursa’da yaşanan ve ulusal basında da gündem olan yaşlı/ engelli vatandaşlarımızı toplu taşıma araçlarına kabul etmeme olaylarının son bulmasını arzu ediyoruz” ifadelerini kullandı. 

ZAM KOLAYCILIKTIR

Başkan Küçükkayalar, şu önerilerde bulundu: “Toplu taşıma haktır. Şehirleri yavaş yavaş öldüren özel araç bağımlılığının panzehiridir. Araçların ulaşımı yerine insanların ulaşımının sağlanması ilkesinin vücut bulmuş halidir. Pandemi döneminde ağır hasar alan toplu taşımanın yeniden cazip hale getirilmesi, ucuz, konforlu ve hızlı olması esastır. Toplu taşıma, sadece ‘toplu taşıma’ değil kente ve kentliye birçok faydası olan bir sistemdir.  Çevre kirliliği, trafik, gürültü, otopark vb. birçok sorunların çözümüdür. Toplu taşımaya zam yapmak kolaycılıktır. Belediyecilik sadece yol, kavşak yapmak değildir. Belediyeler aynı zamanda vatandaşına ucuz, konforlu, adil bir ulaşım sağlamak zorundadır. Bu zor dönemde halkımızın bu bedellerle toplu taşımayı kullanması çok büyük sıkıntıdır. Gerek Büyükşehir Belediyeleri gerekse Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı artan maliyetleri vatandaşa yansıtmadan sübvanse etmelidir. Dizel yakıtlı otobüsler yerine elektrikli araç kullanımına geçilmelidir.”

REVİZYON ELEŞTİRİSİ

Basında yer alan Bursa Emek- YHT- Şehir Hastanesi Hafif Raylı Sistem İnşaatı için Geçit Bölgesinde proje revizyonunu doğru bulmadıklarını vurgulayan Küçükkayalar, ilk projesinde yer almayan sonradan ilave edilen 493 metrelik Bursaray Gökdere Viyadüğü kötü görüntüsünü ve trafiği nasıl olumsuz etkilediğini örnek göstererek, “Binaların çatı katı hizasından geçen Gökdere Viyadüğü Bursa’ya hiç yakışmadı. Bursa ve Uludağ siluetine maalesef zarar verdi. BursaRay’ın işletme hızını düşürdü. O bölgede karayolu ulaşımını olumsuz etkiledi. Şimdi ise Geçit’te aynı hatanın tekrarlanmaması gerekmektedir. Mudanya karayolunun en çok tıkandığı kesim olan Geçit,  yer altı ile geçişin şart olduğu önemli bir kesimdir” dedi.

TBM KULLANILMALI

Küçükkayalar açıklamasını şu ifadelerle sürdürdü: “BursaRay’ın Bursa Uludağ Üniversitesi’ne uzatılması esnasında da projesinde yeraltından gitmesi gereken kesimleri,  tasarruf amaçlı yüzeyden geçirerek mahalleyi ikiye bölen ve trafiği belirli kavşaklarda toplamak suretiyle kilitleme noktasına getiren zihniyet aynı hatayı Geçit’te de yapmak istemektedir.  4 adet istasyondan oluşan yaklaşık 6,1 kilometre uzunluğundaki Bursa Emek YHT- Şehir Hastanesi Hafif Raylı Sistem İnşaatının Geçit kesiminin projesinde öngörülen yer altı geçişinin,  alt yapı unsurlarının deplasesinin zaman alacağı gerekçesi ile önce orta refüjde yüzeysel sonra da viyadükle geçilmesi durumu tartışılır oldu. Alt yapı deplase işleri ve Aç-Kapa tünel imalatı zaman alıyor ise belli başlı Büyükşehirlerin (İstanbul, Ankara, İzmir vb.) kullandığı ama Bursa’da bugüne kadar hiç kullanılmayan Tünel Açma Makinesi (TBM) kullanılmalıdır. TBM ile yapılan tünellerde derinlik problem olmaz her cins ve klastaki zeminde çalışır. Kazı ve prekast paneller ile desteklemeyi eş zamanlı yapar. Hem kamulaştırma hem de altyapı deplase problemi yaşanmaz. İstasyon bölgeleri dışında inşaat trafiği de olmaz. Ayrıca TBM ile yapılan tünellerde aylık ilerleme hızı en olumsuz durumda bile 300-350 metrenin altında olmaz. Yani hızlı bir imalat süreci yaşanır. Bursa her şeyin en iyisine layıktır ve TBM kullanımından mahrum bırakılmamalıdır. Hafif Raylı Sistem inşaatı süresince trafiğin olumsuz işleyeceği düşünülerek yapılan yaklaşık 1 kilometre boyunda 10 metre platform genişliğine sahip servis yolu yapılmışken Geçit Bölgesi yeraltı ile geçilmelidir. O bölgeyi ikiye ayıracak yüzeysel geçiş ya da silueti bozacak viyadük yapmak büyük hata olur. Kısa vadeli ve popülist düşünceler Bursa’mızın geleceğini heba etmektedir. İstanbul’da raylı sistem deniz altından götürülürken Bursa olarak bizim yerin altına dahi alamamamız ya da projesinde yer altından geçilen kesimi yüzeye almak istememiz büyük hatadır. Pahalı ulaşım yatırımlarının; seçime yetiştirilme kriteri yerine şehre sorun oluşturmadan seyahat yapabilmenin en uygun yolu amaçlanmalıdır.” (Kaynak: İMO Bursa)

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 12 Nisan 2025
İmsak 06:47
Güneş 08:18
Öğle 13:10
İkindi 15:31
Akşam 17:52
Yatsı 19:17
6
hafif yağmur
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 29 74
2. Fenerbahçe 28 68
3. Samsunspor 30 51
4. Beşiktaş 28 48
5. Eyüpspor 29 47
6. Başakşehir 28 42
7. Göztepe 28 39
8. Gaziantep FK 28 39
9. Kasımpaşa 29 39
10. Antalyaspor 29 39
11. Trabzonspor 28 36
12. Konyaspor 29 34
13. Rizespor 28 34
14. Bodrum FK 29 33
15. Kayserispor 28 33
16. Sivasspor 29 31
17. Alanyaspor 29 31
18. Hatayspor 28 19
19. A.Demirspor 28 -2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 33 66
2. Karagümrük 33 59
3. Gençlerbirliği 33 57
4. Erzurumspor 33 55
5. Bandırmaspor 33 55
6. İstanbulspor 33 52
7. Keçiörengücü 33 48
8. Boluspor 33 48
9. Iğdır FK 33 48
10. Esenler Erokspor 33 48
11. Ahlatçı Çorum FK 33 48
12. Amed Sportif 33 48
13. Ümraniye 33 47
14. Pendikspor 33 45
15. Sakaryaspor 33 42
16. Ankaragücü 33 38
17. Manisa FK 33 38
18. Şanlıurfaspor 33 37
19. Adanaspor 33 27
20. Yeni Malatyaspor 33 -21
Takımlar O P
1. Liverpool 31 73
2. Arsenal 31 62
3. Nottingham Forest 31 57
4. Chelsea 31 53
5. Newcastle 30 53
6. M.City 31 52
7. Aston Villa 31 51
8. Fulham 31 48
9. Brighton 31 47
10. Bournemouth 31 45
11. Crystal Palace 30 43
12. Brentford 31 42
13. M. United 31 38
14. Tottenham 31 37
15. Everton 31 35
16. West Ham United 31 35
17. Wolves 31 32
18. Ipswich Town 31 20
19. Leicester City 31 17
20. Southampton 31 10
Takımlar O P
1. Barcelona 30 67
2. Real Madrid 30 63
3. Atletico Madrid 30 60
4. Athletic Bilbao 30 54
5. Villarreal 29 48
6. Real Betis 30 48
7. Celta Vigo 30 43
8. Real Sociedad 30 41
9. Rayo Vallecano 30 40
10. Mallorca 30 40
11. Getafe 30 39
12. Valencia 31 37
13. Sevilla 31 36
14. Osasuna 30 35
15. Girona 30 34
16. Espanyol 29 32
17. Deportivo Alaves 30 30
18. Leganes 30 28
19. Las Palmas 30 26
20. Real Valladolid 30 16