banner52

banner78

21.11.2022, 17:37

TÜKETİCİ NASIL KORUNUYOR?

Kültürümüzde Selçuklu ve Osmanlı İmparatorluklarındaki Ahilik Sistemine kadar uzanan «Tüketicinin Korunması» kavramı “güçlüler karşısında zayıfların korunması” ihtiyacından doğmuş olup, tüm Dünyada temel bir insan hakkı olarak kabul edilmektedir.

Tüketicinin korunması ile ilgili kurallar sadece tüketiciyi değil, belli standartta ve kalitede mal ve hizmet üretimini sağladığı için aynı zamanda üreticileri ve dolayısıyla ülke ekonomisini de korumaktadır.

Anayasamızın 172 nci maddesi:

“Devlet tüketicileri koruyucu ve aydınlatıcı tedbirleri alır, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini teşvik eder.”

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun:

“Tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarını koruyucu, zararlarını tazmin edici, çevresel tehlikelerden korunmasını sağlayıcı, tüketiciyi aydınlatıcı ve bilinçlendirici önlemleri alır, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini özendirmek ve bu konulardaki politikaların oluşturulmasında gönüllü örgütlenmeleri teşvik etmeye ilişkin hususları düzenler.”

AMAÇ; ”Bilinçli Tüketici, Basiretli Tacir”

Tüketici Hakem Heyetlerine ulaşan şikayetlerin% 50’sini Ayıplı Hizmet ve Ayıplı Mal oluşturmaktadır.2021 Yılında Görülen Uyuşmazlıkların %52’si Tüketicilerin Lehine Sonuçlandı.Tüketici hakem heyetlerine 2021 yılında toplam 537.479 adet başvuru yapılmış olup, 630.852 adet karar verilmiştir.

Tüketici hakem heyetlerine 2021 yılında yapılan başvuruların ürün ve hizmet bazında değerlendirilmesi neticesinde; sırasıyla en çok

internet abonelikleri (51.514 adet, % 9.5),

ayakkabı (38.564 adet, % 7.1),

cep telefonu (36.959 adet, % 6.8),

kredi kartı üyelik ücreti (28.668 adet, % 5.3),

mobilya (19.894 adet, % 3.7) ve

GSM aboneliği (18.436 adet % 3.4) konularına ilişkin başvuru yapıldığı görülmüştür.

Yapılan başvuruların sektör bazında değerlendirilmesi neticesinde ise; sırasıyla en çok

Perakende Ticaret Sektörü (248.866 adet, % 46.3),

Abonelik Hizmetleri Sektörü (98.417 adet, % 18.3)

Finansal Hizmetler Sektörü (69.819 adet, % 13) konularına ilişkin başvuru yapıldığı görülmüştür.

 Tüketici hakem heyetleri, 2021 yılında yaklaşık 870 Milyon TL değerinde uyuşmazlık tutarını değerlendirme konusu yapmıştır.

Tüketiciler için etkin ve masrafsız bir hak arama yolu olan Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru sınırı 1 Ekim 2022 Tarihi itibari ile,15.430 TL’den 30.000 TL’ye çıkartılmıştır. Ayrıca, tüketicinin yerleşim yeri veya tüketici işleminin yapıldığı yerde karar veren tüketici hakem heyetinin bulunmaması halinde, tüketicilerin herhangi bir hak kaybına uğramadan o yer kaymakamlıklarına başvuru yapılabilmesine imkan sağlanmıştır.30.000 Türk Lirası ve üzerindeki uyuşmazlıklar için,Tüketici Hakem Heyetleri yerine, Tüketici Mahkemelerine başvuru yapılmaktadır.

İl veya ilçe Tüketici Hakem Heyetinden hangisine başvuru yapılabileceğini belirleyen ve bugüne kadar süregelen “parasal sınır” ayrımı ortadan kaldırılmış olduğundan, tüketicilerin tercihlerine bağlı olarak başvuru yapabilecekleri yetki çevreleri genişletilmiştir.

Perakendecilerin iki şapkası vardır.

  • Birincisi satıcı olmaları sebebiyle, tüketicilere karşı yasal olarak sorumlu olup,

tüketici haklarına ve ilgili yasal mevzuata uygun mal satmak zorundadırlar.

  • İkincisi, kendileri de yaşamlarını sürdürebilmek için, nihai tüketici olarak mal ve

hizmet satın almaktadırlar.

Bundan dolayı da hem satıcı hem de tüketici olarak sorumluluklarını ve haklarını bilmeleri gerekir.

Bu sebeple, tüm perakende sektöründe firma sahibi ve yetkilileri ile firma çalışanlarının eğitilmelerini ve bilgilendirilmelerini zorunlu tutan ve sağlayan bir yasal düzenlemeye gereksinim vardır.

Unutulmamalıdır ki; Tüketiciyi Koruma Kanunu vardır. Üreticiyi veya Satıcıyı Koruma kanunu yoktur.

Sevgili okurlar, konu çok uzun ama bir o kadar da önemli olduğu için sizlerisıkmamak adına, haftaya devam edelim. Hepinize kaliteli günler diliyorum.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 23 Kasım 2024
İmsak 06:23
Güneş 07:51
Öğle 12:55
İkindi 15:26
Akşam 17:49
Yatsı 19:12
12
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 11 31
2. Fenerbahçe 11 26
3. Samsunspor 12 25
4. Eyüpspor 12 22
5. Beşiktaş 11 21
6. Göztepe 11 18
7. Sivasspor 12 17
8. Başakşehir 11 16
9. Kasımpasa 12 14
10. Konyaspor 12 14
11. Antalyaspor 12 14
12. Rizespor 11 13
13. Trabzonspor 11 12
14. Gaziantep FK 11 12
15. Kayserispor 11 12
16. Bodrumspor 12 11
17. Alanyaspor 11 10
18. Hatayspor 11 6
19. A.Demirspor 11 2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 12 25
2. Bandırmaspor 12 24
3. Erzurumspor 12 22
4. Karagümrük 12 21
5. Igdir FK 12 21
6. Ankaragücü 12 19
7. Ahlatçı Çorum FK 12 19
8. Boluspor 12 18
9. Şanlıurfaspor 12 18
10. Ümraniye 13 18
11. Pendikspor 13 18
12. Manisa FK 12 17
13. Esenler Erokspor 12 17
14. Keçiörengücü 12 15
15. Gençlerbirliği 12 15
16. İstanbulspor 12 14
17. Amed Sportif 12 14
18. Sakaryaspor 12 13
19. Adanaspor 12 7
20. Yeni Malatyaspor 12 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 11 28
2. M.City 11 23
3. Chelsea 11 19
4. Arsenal 11 19
5. Nottingham Forest 11 19
6. Brighton 11 19
7. Fulham 11 18
8. Newcastle 11 18
9. Aston Villa 11 18
10. Tottenham 11 16
11. Brentford 11 16
12. Bournemouth 11 15
13. M. United 11 15
14. West Ham United 11 12
15. Leicester City 11 10
16. Everton 11 10
17. Ipswich Town 11 8
18. Crystal Palace 11 7
19. Wolves 11 6
20. Southampton 11 4
Takımlar O P
1. Barcelona 13 33
2. Real Madrid 12 27
3. Atletico Madrid 13 26
4. Villarreal 12 24
5. Osasuna 13 21
6. Athletic Bilbao 13 20
7. Real Betis 13 20
8. Real Sociedad 13 18
9. Mallorca 13 18
10. Girona 13 18
11. Celta Vigo 13 17
12. Rayo Vallecano 12 16
13. Sevilla 13 15
14. Leganes 13 14
15. Getafe 14 13
16. Deportivo Alaves 13 13
17. Las Palmas 13 12
18. Espanyol 12 10
19. Real Valladolid 14 9
20. Valencia 11 7